Biuletyn Informacji Publicznej
Szkoła Podstawowa im. Władysława Komara i Tadeusza Ślusarskiego w Czarnogłowach
  1. Jesteś tutaj: Start
  2. STATUT SZKOŁY

STATUT SZKOŁY

 

 

 

zał. do Uchwały 6/2025/2026

z dnia 15.09.2025 r.

 


                                                    STATUT

 


Szkoły Podstawowej im. W. Komara i T. Ślusarskiego w Czarnogłowach

 


Podstawa prawna statutu:

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe ( Dz. U. 2025 poz.1043 ze zm.).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli ( Dz. U. 2023 poz. 2736 ze zm.).
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela ( Dz.U. 2024poz.986 ze zm.).
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz.U.2025 poz. 881 ze zm.).
Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526 ze zmianami).
Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „ Zasad techniki prawodawczej” (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 283 ze zm.).
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. wprowadzająca ustawę Prawo oświatowe (Dz. U. poz.60 ze zm.).
Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz. U. z 2022 r., poz. 1700).
Rozporządzenia MEN, MEiN

 


Spis treści:

Rozdział 1. Przepisy wprowadzające …………………………………………...4

Rozdział 2. Cele i zadania szkoły………………………………………………..5

Rozdział 3. Organizacja oddziałów przedszkolnych ………………………….10

Rozdział 4. Organy szkoły……………………………………………………..13

Rozdział 5. Organizacja szkoły ………………………………………………..18

Rozdział 6. Zasady wewnątrzszkolnego oceniania……………….……………23

Rozdział 7. Nauczyciele i inny pracownicy szkoły …………………………..45

Rozdział 8. Uczniowie szkoły …………………………………………………53

Rozdział 9. Organizacja zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia

na odległość……………………………………....……………….56

Rozdział 10. Postanowienia końcowe …………………………………………62

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ 1
PRZEPISY WPROWADZAJĄCE

 


§ 1

 


Szkoła nosi nazwę: Szkoła Podstawowa im. W. Komara i T. Ślusarskiego, zwana dalej „szkołą”.
Siedzibą szkoły jest miejscowość Czarnogłowy.
Do obwodu szkoły należą miejscowości: Buk, Czarnogłowy, Derkacz, Leszczno, Moracz, Świętoszewko, Świętoszewo, Włodzisław, Rokita.
Szkoła Podstawowa jest szkołą publiczną.

§ 2

 


Szkole nadaje imię organ prowadzący na wspólny wniosek Rady Pedagogicznej i przedstawicieli rodziców oraz uczniów.

 

Imię szkoły powinno być związane z kierunkiem pracy wychowawczej
lub dydaktycznej szkoły.

§ 3

 


Ustalona nazwa jest używana przez szkołę w pełnym brzmieniu: Szkoła Podstawowa im. Władysława Komara i Tadeusza Ślusarskiego w Czarnogłowach, 72-121 Czarnogłowy, ul. Lipowa 11. Może być używany skrót nazwy w brzmieniu: Szkoła Podstawowa im. W. Komara i T. Ślusarskiego w Czarnogłowach.

§ 4

Organem prowadzącym szkołę od 01.09.1999r. jest Gmina Przybiernów.
Czas cyklu kształcenia w szkole zgodnie z przepisami w sprawie ramowych planów nauczania trwa 8 lat.
Szkoła zgodnie z zapotrzebowaniem i w miarę posiadanych warunków
prowadzi świetlicę z dożywianiem.
Szkoła Pracuje zgodnie z Koncepcją Szkoły, której szczegółowe treści są zawarte w Programie Wychowawczo-Profilaktycznym oraz Rocznym
Planie Pracy Szkoły.
ROZDZIAŁ 2
CELE I ZADANIA SZKOŁY

 


§ 5

 


W zakresie nauczania szkoła zapewnia uczniom w szczególności:
naukę poprawnego i swobodnego wypowiadania się, pisania i czytania ze zrozumieniem,
poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie wiedzy na poziomie
umożliwiającym kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia,
dochodzenie do rozumienia, a nie tylko pamięciowego opanowania
przekazywanych treści,
rozwijanie zdolności dostrzegania związków między treściami nauczania,
rozwijanie zdolności myślenia syntetycznego i analitycznego,
traktowanie wiadomości przedmiotowych w sposób prowadzący do lepszego poznania świata, ludzi i siebie,
poznawanie zasad rozwoju osobistego i życia społecznego,
poznawanie dziedzictwa kultury narodowej, postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej,
wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej,
rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki,
wyposażenie uczniów w taki zasób wiadomości oraz kształtowanie takich umiejętności, które pozwalają w sposób bardziej dojrzały
i uporządkowany zrozumieć świat,
wspieranie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszej edukacji,
wszechstronny rozwój osobowy ucznia przez pogłębianie wiedzy oraz zaspokajanie i rozbudzanie jego naturalnej ciekawości poznawczej,
kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość,
zachęcanie do zorganizowanego i świadomego samokształcenia opartego na umiejętności przygotowania własnego warsztatu pracy,
integrację uczniów niepełnosprawnych zgodnie z zasadami edukacji włączającej.
Szkoła odpowiada za bezpieczeństwo uczniów od momentu przyjścia do szkoły do chwili wyjścia ze szkoły. Nauczyciel odpowiada za
bezpieczeństwo uczniów podczas zajęć edukacyjnych. Minimalne standardy opieki podczas zajęć edukacyjnych to jeden nauczyciel dla grupy uczniów w planie organizacji szkoły.
Zadania opiekuńcze szkoła sprawuje w grupach wiekowych: oddziały
przedszkolne, grupa klas I-III, grupa klas IV-VIII.
opiekę nad grupą przedszkolną sprawuje wychowawca przez cały czas
zajęć i podczas przerw,
opiekę nad uczniami klas I – III podczas zajęć lekcyjnych sprawuje
nauczyciel wychowawca, w czasie przerw wspomaga go nauczyciel
pełniący dyżur,
opiekę nad uczniami klas IV –VIII w czasie trwania jednostki lekcyjnej sprawuje nauczyciel , a podczas przerw nauczyciel
pełniący dyżur na korytarzu wspomagany przez wychowawcę. Porządek, czas i miejsce pełnienia dyżurów określa harmonogram dyżurów nauczycielskich,
uczniowie powinni przestrzegać godzin przyjścia i wyjścia ze szkoły
zgodnie z planem zajęć dla swojej klasy,
opuszczenie miejsca pracy w trakcie zajęć nauczyciela – wyjście w trakcie zajęć – jest możliwe w wyjątkowej sytuacji pod warunkiem, że dyrektor wyrazi zgodę, a opiekę nad klasą przejmie w tym czasie inny pracownik szkoły,
w poszczególnych uzasadnionych przypadkach (brak możliwości
zorganizowania zastępstwa za nieobecnego nauczyciela ) dopuszczalne
jest łączenie grup uczniów (również całych klas) i przekazanie jednemu nauczycielowi opiekę nad taką grupą,
ucznia, dziecko z oddziału przedszkolnego może zwolnić z zajęć dyrektor szkoły, wychowawca klasy lub nauczyciel danych zajęć edukacyjnych – na pisemny wniosek rodziców lub opiekunów prawnych, zgodnie z obowiązującą w szkole procedurą,
nauczyciel nie może wyprosić z klasy ucznia zakłócającego przebieg
zajęć, jeśli nie jest w stanie zapewnić mu odpowiedniej opieki,
zwolnienie ucznia z zajęć z zamiarem odbycia przez niego innych zajęć w szkole (u innego nauczyciela) lub pracy w bibliotece jest dopuszczalne tylko po uzgodnieniu tego między nauczycielami,

 

uczniów można zwolnić z pierwszych lub ostatnich godzin lekcyjnych po uprzednim powiadomieniu rodziców,
w szkole działa świetlica, która zapewnia uczniom opiekę zarówno przed, w trakcie jak i po lekcjach. Za bezpieczeństwo uczniów podczas przebywania w świetlicy odpowiada wychowawca świetlicy lub nauczyciel prowadzący w niej zajęcia,
podczas zajęć pozalekcyjnych opiekę nad uczniami sprawuje nauczyciel prowadzący zajęcia,
w czasie obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć wychowania
fizycznego oraz w czasie trwania zajęć sportowych organizowanych przez szkołę uczniowie znajdują się pod stałą opieką nauczyciela do tego upoważnionego,
przy wyjściu z uczniami poza teren szkoły w obrębie tej samej miejscowości na zajęcia obowiązkowe i nadobowiązkowe z wychowania fizycznego, wycieczki przedmiotowe, jeden nauczyciel opiekuje się grupą maksymalnie 15 uczniów,
przy wyjeździe z uczniami poza miejscowość zapewnia się jednego
opiekuna zgodnie z obowiązującym w szkole Regulaminem,
opiekun wycieczki sprawdza stan liczbowy uczniów przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po przybyciu do punktu docelowego,
uczniowie biorący udział w pracach na rzecz szkoły i środowiska
zaopatrywani są w odpowiedni sprzęt oraz zapewnia się im właściwą opiekę i bezpieczne warunki pracy,
w celu zapewnienia bezpieczeństwa dzieci na drogach publicznych szkoła:
a) prowadzi wśród uczniów systematyczną pracę nad zaznajomieniem ich z przepisami ruchu drogowego,
b) organizuje różne formy pracy sprzyjające opanowaniu przepisów ruchu drogowego,
c) współpracuje z instytucjami i organizacjami zajmującymi się
zagadnieniami ruchu drogowego,
d) umożliwia zdobycie karty rowerowej.
w celu zapewnienia uczniom bezpieczeństwa przy korzystaniu z Internetu na zajęciach edukacyjnych i podczas kół zainteresowań:
a) szkoła prowadzi wśród uczniów i rodziców działania edukacyjne
zmierzające do uświadomienia niebezpieczeństw,
b) zasady korzystania z Internetu zostały zawarte w Regulaminie korzystania z pracowni internetowej,
Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanym dalej „wychowawcą”.
obowiązki wychowawcy powierza się nauczycielom na okres: od klasy I do III i od IV do VIII,
doboru i zmian wychowawcy dokonuje dyrektor szkoły,
zmiana wychowawcy klas może nastąpić w następujących przypadkach:
a) z powodu długotrwałej choroby nauczyciela,
b) urlopu macierzyńskiego, wychowawczego lub zdrowotnego,
c) niewywiązywania się z obowiązków wychowawcy,
d) na motywowany wniosek nauczyciela pełniącego obowiązki

wychowawcy,
e) na umotywowany wniosek większości rodziców i uczniów danej

klasy,

zmiana wychowawcy klasy nie może dezorganizować pracy szkoły
wniosek o zmianę wychowawcy klasy rozpatruje dyrektor szkoły po
zasięgnięciu opinii uczniów danej klasy, ich rodziców i uczących w niej
nauczycieli; w terminie 7 dni wydaje się decyzję o oddaleniu wniosku
z podaniem uzasadnienia lub o jego uwzględnieniu.
Nauczyciele dokonują oceny postępów i zachowania uczniów w oparciu
o Zasady Wewnątrzszkolnego Oceniania:
organizowanie nauki religii lub etyki odbywa się na zasadach określonych odrębnymi przepisami,
uczestniczenie lub nieuczestniczenie w szkolnej nauce religii nie może być powodem dyskryminacji przez kogokolwiek i w jakiejkolwiek formie,
nie są objęci nauką religii uczniowie, którzy pobierają naukę poza systemem oświaty lub świadomie z niej rezygnują. W miarę potrzeby szkoła zapewnia im opiekę.
ocena z religii nie ma wpływu na promowanie ucznia do następnej klasy.
Szkoła udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej:
celem pomocy psychologiczno-pedagogiczna jest rozpoznawanie
możliwości psychofizycznych oraz rozpoznawanie i zaspokajanie
potrzeb rozwojowych oraz edukacyjnych uczniów, wynikających z:
wybitnych uzdolnień
niepełnosprawności
niedostosowania społecznego,
zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
specyficznych trudności w uczeniu się,
zaburzeń komunikacji językowej,
choroby przewlekłej,
sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
z niepowodzeń edukacyjnych,
zaniedbań środowiskowych
trudności adaptacyjnych związanych z ze zmianą środowiska edukacyjnego,
trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi.
korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne
i nieodpłatne.
za organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów
odpowiada: dyrektor szkoły wychowawca klasy, pedagog szkolny, koordynatorem na terenie szkoły jest pedagog szkolny.
nauczyciele i pedagog szkolny współpracują z poradnią psychologiczno –pedagogiczną, kierując na badania uczniów z problemami w nauce
i zachowaniu oraz uwzględniając jej zalecenia w pracy dydaktycznej
i wychowawczej,
Nauczyciele danego przedmiotu lub nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych, pedagog szkolny mogą tworzyć zespół przedmiotowy lub zespół do spraw wychowawczych i pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Powołanie zespołu odbywa się na dany rok szkolny na wniosek Rady Pedagogicznej. Cele i zadania zespołu przedmiotowego oraz zespołu do spraw wychowawczych i pomocy psychologiczno – pedagogicznej obejmują:
zorganizowanie współpracy w celu korelacji treści nauczania, wspólny wybór programów nauczania,
wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz badania wyników edukacyjnych, realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli,
opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych
i eksperymentalnych programów nauczania,
Szkoła w miarę możliwości organizuje zajęcia dodatkowe dla uczniów:
koła zainteresowań przedmiotowe, sportowe i artystyczne, uwzględniając potrzeby rozwojowe i zainteresowania uczniów,
w celu wyrównywania szans i zapobiegania niepowodzeniom szkolnym organizowane są zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze,
dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w miarę możliwości organizowane są zajęcia korekcyjno – kompensacyjne,
Rodzice i nauczyciele współpracują ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
Rodzice mają prawo do:
informacji na temat zadań i zamierzeń wychowawczych szkoły,
znajomości przepisów dotyczących zasad oceniania i promowania uczniów,
znajomości kryteriów oceniania na poszczególnych zajęciach
edukacyjnych,
uzyskania rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce,
uzyskania informacji i porad w sprawach dotyczących wychowania i zapobiegania problemom,
wyrażania i przekazywania organowi i prowadzącemu szkołę opinii na temat szkoły,
Rodzice mają obowiązek pomagać nauczycielowi wychowawcy w pracy wychowawczej nad ich dziećmi,
Szkoła organizuje cykliczne spotkania rodziców z wychowawcami
i nauczycielami przedmiotów nie rzadziej niż 4 razy w roku.
Szkoła w miarę możliwości organizuje różnorodne formy pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych i losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie.
Szkoła organizuje i realizuje działania w zakresie wolontariatu.
Szkoła organizuje zajęcia wychowania do życia w rodzinie w klasach IV-VIII.

 

ROZDZIAŁ 3

ORGANIZACJA ODDZIALÓW PRZEDSZKOLNYCH


§ 6

 


Szkoła prowadzi oddziały dla dzieci 5 i 6 letnich z możliwością przyjęcia dziecka 4-letniego po spełnieniu określonych warunków (uzależnienie od ilości dzieci w grupie, samodzielność , funkcje emocjonalno-społeczne) z próbą dwutygodniową(ocena funkcjonowania ucznia). Za organizację i działalność oddziałów przedszkolnych odpowiada dyrektor szkoły.
Edukacja w oddziale przedszkolnym ma na celu przede wszystkim wsparcie całościowego rozwoju dziecka w zakresie zadań związanych z:
wspieraniem wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju,
tworzeniem warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa,
wzmacnianiem poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie,
promowaniem ochrony zdrowia, tworzeniem sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym o bezpieczeństwo w ruchu drogowym,
przygotowywaniem do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbaniem o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w szkole oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci,
tworzeniem sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki,
tworzeniem warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka,
systematycznym wspieraniu rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzących do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole,
organizowaniem zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego,
tworzeniem sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
Organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny, oddziały przedszkolne funkcjonują przez cały rok szkolny.
Liczba dzieci w oddziale przedszkolnym wynosi nie więcej niż 25. Istnieje możliwość zwiększenia liczby dzieci w oddziale przedszkolnych w związku z przyjęciem uczniów będących obywatelami Ukrainy na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
Godziny zajęć nauczania, wychowania i opieki w przedszkolu trwają 60 minut.
Jedną grupą wychowanków opiekuje się jeden nauczyciel.
W czasie zajęć poza terenem przedszkola liczba osób sprawujących opiekę nad dziećmi uzależniona jest od rodzaju i organizacji wycieczki. O liczbie opiekunów decyduje dyrektor szkoły.
Ramowy rozkład dnia zawierający rozkład stałych godzin pracy i zajęć dydaktyczno- wychowawczych, ustalany jest przez dyrektora szkoły na wniosek rady pedagogicznej na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji i w porozumieniu z radą rodziców. Uwzględnia on wymagania zdrowotne, higieniczne i edukacyjne, jest dostosowany do założeń programowych oraz oczekiwań rodziców. Ramowy rozkład dnia określa czas realizacji podstawy programowej oraz zajęć dodatkowych prowadzonych przez nauczycieli posiadających odpowiednie kwalifikacje.
Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem potrzeb, możliwości psychofizycznych i zainteresowań dzieci. Rozkład dnia umieszcza się w dzienniku zajęć danej grupy i podaje do wiadomości rodziców.
Dokumentacja pracy oddziałów przedszkolnych prowadzona jest w formie papierowej.
W oddziale przedszkolnym, na wniosek rodziców, organizuje się naukę religii. Naukę religii włącza się do planu zajęć oddziału przedszkolnego. Dzieci nie korzystające z nauki religii mają zapewnioną opiekę w świetlicy szkolnej.
W oddziałach przedszkolnych organizuje się i udziela pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z placu zabaw. Zasady pobytu dzieci na placu zabaw określa regulamin placu zabaw wprowadzony zarządzeniem dyrektora szkoły.
W oddziale przedszkolnym organizuje się różnorodne formy krajoznawstwa. Program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej. Koszty wycieczek pokrywają rodzice dziecka.
Oddział przedszkolny rozwija sprawność fizyczną wychowanków poprzez zapewnienie im udziału w zajęciach ruchowych, grach i zabawach zarówno w budynku szkoły, jak i na świeżym powietrzu.
Odbieranie dzieci z oddziału przedszkolnego odbywa się według ustalonej osobnej procedury.

 

ROZDZIAŁ 4
ORGANY SZKOŁY

 


§ 7

 


Organami szkoły są:
dyrektor szkoły
rada pedagogiczna
rada rodziców
samorząd uczniowski

 

Do kompetencji dyrektora szkoły należy w szczególności:
kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno – wychowawczą szkoły oraz reprezentowanie jej na zewnątrz,
sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji,
organizowanie administracyjnej i gospodarczej obsługi szkoły,
wydawania zarządzeń dotyczących bezpieczeństwa uczniów,
wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych,
dyrektor szkoły jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pozostałych pracowników. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
zatrudniania i zwalniania nauczycieli i innych pracowników szkoły,
przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
występowania z wnioskami w sprawach odznaczeń, nagród
i innych wyróżnień dla nauczycieli i innych pracowników szkoły,
dyrektor szkoły w wykonywaniu swych zadań współpracuje z Radą
Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim,
dyrektor szkoły przedstawia Radzie Pedagogicznej dwa razy w roku szkolnym wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacje o pracy szkoły,
dyrektor szkoły sprawuje kontrolę spełniania obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodzie tej szkoły.
dyrektor dopuszcza do użytku szkolnego programy nauczania i programy wychowania przedszkolnego zaproponowane przez nauczycieli, po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców,
dyrektor wyraża zgodę na realizację obowiązku szkolnego lub obowiązkowego przygotowania przedszkolnego poza szkołą,
dyrektor jest odpowiedzialny za właściwą organizację i przebieg egzaminu w klasie VIII,
dyrektor stwarza warunki do działania w szkole wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
dyrektor stwarza warunki do rozwijania działań wolontariackich wśród uczniów w ramach działań samorządu uczniowskiego
dyrektor szkoły zapewnia uczniom możliwość korzystania z gabinetu profilaktyki zdrowotnej.

 

W szkole działa Rada Pedagogiczna, która jest organem kolegialnym szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki,
skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole, w zebraniach rady mogą brać udział z głosem doradczym pielęgniarka szkolna oraz inne  osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej,
przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły,
plenarne zebrania rady pedagogicznej organizuje się przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze dla zatwierdzenia wyników klasyfikacji i w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego szkołę lub co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej,
zebrania Rady Pedagogicznej prowadzi, przygotowuje i zawiadamia wszystkich jej członków o terminie i porządku obrad przewodniczący zgodnie z Regulaminem Rady, który jest odrębnym dokumentem.
do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
zatwierdzenie planu pracy szkoły, programu profilaktyczno-wychowawczego
podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji, promocji uczniów i ukończenia szkoły,
podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w szkole,
ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,
ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny w celu doskonalenia pracy szkoły.
Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
programy z zakresu kształcenia ogólnego i programy wychowania przedszkolnego, zestawu podręczników i materiałów edukacyjnych oraz ćwiczeniowych przed dopuszczeniem do użytku w szkole
projekt planu finansowego szkoły
tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, plan dyżurów nauczycieli
propozycje dyrektora szkoły dotyczące przydziału nauczycielom stałych prac w ramach wynagrodzenia oraz dodatkowych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
ustalenie dodatkowych dni wolnych od zajęć edukacyjnych
wprowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych do szkolnego planu nauczania
Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w pkt. 5 niezgodnych z przepisami prawa i powiadamia niezwłocznie organ sprawujący nadzór pedagogiczny
Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 jej członków,
Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności,
Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane,
Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste uczniów, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.

 

W szkole działa Rada Rodziców.
Zasady tworzenia Rady Rodziców ustala ogół rodziców uczniów szkoły,
Rada Rodziców może występować z wnioskami i opiniami dotyczącymi
wszystkich spraw szkoły do pozostałych organów szkoły oraz do organu prowadzącego,
Rada Rodziców może podejmować działania na rzecz pozyskiwania środków finansowych na działalność opiekuńczo – wychowawczą szkoły,
Rada prowadzi swą działalność w oparciu o opracowany przez siebie Regulamin Rady Rodziców Szkoły Podstawowej im. W. Komara i T. Ślusarskiego w Czarnogłowach,
Do kompetencji rady rodziców należy:
uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczo-profilaktycznego,
opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły,
opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły,
opiniowanie zestawów podręczników, materiałów edukacyjnych oraz ćwiczeniowych zaproponowanych przez nauczycieli dyrektorowi, przed dopuszczeniem ich do użytku w szkole
opiniowanie dni wolnych od zajęć edukacyjnych,
typowanie dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora.
w celu wspierania działalności statutowej szkoły Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców lub innych źródeł. Dokumentacja Rady Rodziców jest przekazywana w szkole.

 

W szkole działa Samorząd Uczniowski, zwany dalej „samorządem”:
samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły,
zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów, który jest osobnym dokumentem. Organy samorządu są reprezentantami ogółu uczniów,
samorząd może przedstawić Radzie Pedagogicznej i dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
prawo do za poznania się z programem nauczania, z jego treścią, celami i kryteriami oceniania,
prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowania,
prawo do uczestniczenia w organizacji życia szkolnego,
prawo redagowania i wydawania gazetki szkolnej,
prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej z własnymi możliwościami organizacyjnymi,
prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu Uczniowskiego.
Prawo do opiniowania Programu Wychowawczo-Profilaktycznego, dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
samorząd w porozumieniu z dyrektorem szkoły podejmuje działania w zakresie wolontariatu,
szczegółowe zasady działania wolontariatu w szkole określa regulamin wolontariatu będący odrębnym dokumentem.
Samorząd uczniowski działa pod opieką nauczyciela „Opiekuna Samorządu Uczniowskiego”
 

§ 8

 


Organy szkoły pracują na rzecz szkoły, przyjmując zasadę nieingerowania
w swoje kompetencje oraz zasadę współpracy, współdziałają w realizacji zadań wynikających ze statutu i planów pracy szkoły.
Organy szkoły zobowiązane są do wyjaśniania motywów podjętych decyzji, o ile zwróci się z takim wnioskiem drugi organ, w terminie nie dłuższym niż 7 dni od podjęcia decyzji.
Działające w szkole organy prowadzą samodzielną i swobodną działalność, w ramach swoich kompetencji, podejmują decyzje w oparciu o regulaminy działalności. Dbają jednak o bieżące informowanie innych organów szkoły o planowych lub podejmowanych decyzjach bezpośrednio lub pośrednio poprzez dyrektora szkoły.
Konflikty i spory, wynikające pomiędzy organami szkoły, rozstrzyga dyrektor szkoły, po wysłuchaniu zainteresowanych stron.

 

ROZDZIAŁ 5
ORGANIZACJA SZKOŁY


§ 9

 


Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno – wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
Rok szkolny dzieli się na 2 półrocza . Pierwsze półrocze trwa od rozpoczęcia we wrześniu do ostatniej soboty stycznia, a w przypadku przypadających ferii zimowych w styczniu do ostatniej soboty przed feriami. Drugie półrocze trwa do poniedziałku wypadającego bezpośrednio po ostatniej sobocie stycznia do dnia zakończenia zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
Dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego ma prawo ustalić do 8 dodatkowych dni wolnych od zajęć edukacyjnych,
W dniach o których mowa w punkcie 2 szkoła organizuje zajęcia
wychowawczo – opiekuńcze dla chętnych uczniów. O możliwości
korzystania z zajęć i ich programie oraz terminach dodatkowych dni wolnych rodzice i uczniowie są informowani do 30 września.

 

Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora, do 30 kwietnia każdego roku, na podstawie planu nauczania oraz planu finansowego szkoły.
Arkusz organizacji zatwierdza organ prowadzący szkołę do 30 maja danego roku.
W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się liczbę pracowników szkoły, liczbę zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
 

 


§ 10

 


Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania zgodnym z odpowiednim ramowym planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy dopuszczonych do użytku lub opracowanym przez nauczyciela przedmiotu i zatwierdzonym przez Radę Pedagogiczną. Liczba
uczniów w oddziale powinna wynosić 26.
Zasady tworzenia oddziałów w szkołach organizujących nauczanie dla mniejszości narodowych i etnicznych określają odrębne przepisy.
W szkole są prowadzone oddziały przedszkolne realizujące program wychowania przedszkolnego.
W szkole może być zorganizowany Punkt Przedszkolny.
Szkoła jest jednostką feryjną. Terminy rozpoczęcia i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają odrębne przepisy.
Szkoła prowadzi dokumentację nauczania i działalności wychowawczej oraz opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Dokumentacja nauczania prowadzona jest w formie dziennika elektronicznego
Szkoła prowadzi w formie papierowej dzienniki zajęć : pedagoga szkolnego, pedagoga specjalnego, bibliotecznych, świetlicowych, korekcyjno-kompensacyjnych, dydaktyczno-wyrównawczych, emocjonalno-społecznych, logopedycznych, korekcyjnych, nauczania indywidualnego, zindywidualizowanej ścieżki kształcenia, innych wynikających z potrzeb dokumentowania.
Pomiędzy zajęciami dydaktyczno-wychowawczymi uczniowie korzystają z przerw pod opieka nauczycieli dyżurujących. Pełnienie dyżuru nauczyciela na przerwie reguluje opracowany regulamin.
Dyrektor Szkoły tworzy zespoły do organizacji zadań statutowych.
Szkoła organizuje system doradztwa zawodowego jako ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu przygotowania uczniów do świadomego wyboru szkoły ponadpodstawowej. Doradztwa zawodowe w ramach obowiązkowych zajęć jest organizowane dla uczniów klas VII i VIII.

§ 11

 


Oddział można dzielić na grupy na zajęciach, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń laboratoryjnych i innych, na zajęciach z języków obcych oraz informatyki,
Podział na grupy jest obowiązkowy podczas ćwiczeń laboratoryjnych w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów, a na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów. Liczba uczniów w grupie nie może przekraczać liczby stanowisk komputerowych.
W oddziałach liczących mniej niż 24 uczniów można dokonywać podziału na grupy po zapewnieniu środków finansowych przez organ prowadzący szkołę.
Zajęcia wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących nie mniej niż 12 i nie więcej niż 26 uczniów, począwszy od IV klasy szkoły podstawowej.
W klasach I-III oddział może liczyć maksymalnie 25 uczniów.

§ 12

 


Organizację stałych obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
Tygodniowy rozkład zajęć klas I – III szkoły podstawowej określa ogólny
przydział czasu na poszczególne zajęcia wyznaczone ramowym planem
nauczania; szczegółowy rozkład zajęć ustala nauczyciel.

 

§ 13

 


Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas pracy obliczony na podstawie ramowego planu nauczania.
Zajęcia przeznaczone na realizację podstawy programowej w oddziałach
przedszkolnych trwają 5 godzin zegarowych dziennie, a czas zajęć edukacyjnych wynosi do 30 minut.

 


§ 14

 


Biblioteka szkolna jest pracownią służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno – wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz rozwijanie zamiłowań czytelniczych uczniów i przygotowanie ich do samodzielnego zdobywania wiedzy oraz tworzenie warunków do sprawnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi.
Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy
szkoły oraz rodzice.
Pomieszczenia biblioteki szkolnej umożliwiają:
1) gromadzenie i opracowanie zbiorów,
2) korzystanie ze zbiorów w czytelni i wypożyczania ich poza bibliotekę,
3) prowadzenie przysposobienia czytelniczo – informacyjnego uczniów,
Godziny pracy biblioteki powinny umożliwić dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
Do zadań nauczyciela bibliotekarza należy:
1) udostępnienie zbiorów,
2) udzielanie informacji na temat zbiorów, informowanie uczniów i 
nauczycieli o nowych nabytkach,
3) inspirowanie pracy aktywu bibliotecznego i jego szkolenie,
4) współpraca z nauczycielami w celu rozwijania zamiłowań i

zainteresowań czytelniczych uczniów,
5) prowadzenie różnych form informacji wizualnej i propagowanie

czytelnictwa,
6) gromadzenie, ewidencjonowanie, opracowanie, selekcja i konserwacja

zbiorów,
7) wymiana materiałów informacyjnych między biblioteką szkolną a

innymi bibliotekami.
8) koordynowanie obowiązków związanych z wypożyczaniem
uczniom podręczników i materiałów ćwiczeniowych.

Biblioteka szkolna wypożycza uczniom poszczególne części podręcznika
i materiały edukacyjne wg następujących zasad określonych w regulaminie
wypożyczania podręczników i materiałów edukacyjnych.

 

§ 15

 


Świetlica szkolna jako forma pozalekcyjnej pracy wychowawczo-opiekuńczej szkoły organizowana jest w celu podnoszenia poziomu i wyników pracy dydaktycznej, wychowawczej oraz polepszenia stanu opieki nad dzieckiem.
Świetlica organizuje zajęcia opiekuńczo-wychowawcze dla uczniów, którzy przebywają w szkole poza zajęciami przewidzianymi w planie zajęć ze względu na:
organizację dojazdu do szkoły (priorytet)
czas pracy rodziców
inne okoliczności wymagające opieki w uzgodnieniu z dyrektorem szkoły i wychowawcą świetlicy.
Świetlica prowadzi zajęcia we wszystkich dniach nauki szkolnej według planu dostosowanego do aktualnie obowiązującego planu lekcji,
Zajęcia odbywają się w grupach wychowawczych liczących maksymalnie
25 dzieci.
Cele wychowawcze i dydaktyczne:
1) wychowanie społeczno-moralne,
2) wychowanie zdrowotne,
3) wychowanie plastyczno-muzyczne,
4) wychowanie fizyczne i rekreacja.
Świetlica organizuje również imprezy i uroczystości oraz zajęcia
kulturalno-rozrywkowe według ustalonego planu.
Dokumentację pracy wychowawczo-opiekuńczej świetlicy stanowią:
1) ramowy plan pracy,
2) dziennik zajęć,
3) wykaz dzieci przebywających w świetlicy,
4) rozkład dnia,
5) regulamin świetlicy.

 

 

 

 

ROZDZIAŁ 6

ZASADY WEWNĄTRZSZKOLNEGO OCENIANIA

 


§ 16

 


WARUNKI I SPOSÓB OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO

 


Formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych
do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen

klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;

Ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
Dokonywanie oceniania bieżącego i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowanie według skali i w formach przyjętych w szkole, zgodnie z zapisami prawa;
Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
Ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych
zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,

Ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych
ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć

edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowanie,

Ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom
(prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia

w nauce.

Ustalenie warunków i sposobu w wgląd prac pisemnych uczniów przez rodziców (opiekunów prawnych).

 

§ 17

 


1. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry:

I półrocze trwa od dnia rozpoczęcia zajęć dydaktyczno – wychowawczych we wrześniu do ostatniej soboty stycznia,
II półrocze trwa od poniedziałku wypadającego bezpośrednio po ostatniej sobocie stycznia do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych.

 

2. Ocenianie uczniów z zajęć edukacyjnych i zachowania jest dokumentowane

w dzienniku elektronicznym.

§ 18

 


OCENIANIE UCZNIÓW

 


OCENIANIE BIEŻĄCE W KLASACH IV-VIII USTALA SIĘ WEDŁUG NASTĘPUJĄCEJ SKALI:

 

Nazwa pełna stopnia
Stosowane skróty
Symbol cyfrowy
Celujący
Cel
6
Bardzo dobry
Bdb
5
Dobry
Db
4
Dostateczny
Dst
3
Dopuszczający
Dop
2

 

ZASADY USTALANIA OCEN ŚRÓDROCZNYCH I ROCZNYCH KLASYFIKACYJNYCH

 

ŚREDNIA
OCENA
poniżej 1,65
niedostateczny
1,65 - 2,64
dopuszczający
2,65 - 3,64
dostateczny
3,65 - 4,64
dobry
4,65 - 5,64
bardzo dobry
5,65 - 6
celujący

 

uchylono

 

 


Zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania przedmiotem
oceny są:

wiadomości,
umiejętności,
postawa,
aktywność,

 

Aktywność ucznia może być odnotowana za pomocą ocen lub plusów.
Za trzy plusy uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą.

 


Uczeń może trzykrotnie w semestrze być nieprzygotowanym do zajęć
otrzymując za każdym razem nieprzygotowanie. Każde następne nieprzygotowanie skutkuje oceną niedostateczną. Nieprzygotowanie należy zgłosić na początku lekcji.

 


O częstotliwości oceniania przedmiotowego decyduje liczba godzin edukacyjnych wynikająca z planu nauczania. W związku z tym, ustala się minimalną liczbę ocen, które powinien uzyskać uczeń w danym półroczu:

 

1) Trzy w przypadku zajęć edukacyjnych realizowanych w wymiarze

1 godziny tygodniowo.

 


2) Sześć w przypadku pozostałych zajęć edukacyjnych.

 


Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna nie jest średnią arytmetycznych ocen bieżących uzyskanych przez ucznia.

 

Na ocenę klasyfikacyjną największy wpływ mają oceny z prac klasowych
sprawdzianów i testów.

 


Roczna ocena klasyfikacyjna jest oceną za cały rok pracy.

 

W klasach I – III ocena klasyfikacyjna jest oceną opisową.
Zasady oceniania zostały opracowane przez zespół nauczycieli nauczania

wczesnoszkolnego i dołączone do wewnątrzszkolnego systemu oceniania.

 


Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej z wychowania fizycznego, techniki,
muzyki, plastyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek

wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających

ze specyfiki tych zajęć.

 


Uczestnictwo w zajęciach edukacji zdrowotnej oraz
doradztwa zawodowego nie wpływa na promowanie i ukończenie szkoły.

 


Roczna ocena klasyfikacyjna z religii zostaje odnotowana w arkuszach
ocen oraz świadectwie i nie wpływa na promowanie i nie jest wliczana do średniej ocen.

 


O wynikach w nauce i zachowaniu rodzice są informowani za pomocą dziennika elektronicznego oraz podczas zebrań (otrzymują wtedy wykazy ocen), mogą również zasięgać informacji podczas indywidualnych spotkań z wychowawcą lub nauczycielem przedmiotu.

 

Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel dokonuje w formie ustnej uzasadnienia oceny.

 

Uczeń ma prawo i obowiązek:
prawo do jednorazowego poprawienia każdej oceny z pracy klasowej, testu, sprawdzianu, recytacji,
obowiązek napisania zaległego sprawdzianu, pracy klasowej, testu w ciągu dwóch tygodni od powrotu po chorobie do szkoły, w terminie uzgodnionym z nauczycielem przedmiotu.

 

W ocenianiu obowiązują zasady:
zasada jawności ocen zarówno dla ucznia jak jego rodziców (opiekunów prawnych); sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolnie uczniowie otrzymują do wglądu na zajęciach edukacyjnych a rodzice (opiekunowie prawni) na swoją prośbę otrzymują prace do wglądu na zebraniach lub podczas spotkań indywidualnych z wychowawcą lub nauczycielem przedmiotu;
zasada częstotliwości i rytmiczności – uczeń oceniany jest na bieżąco i rytmicznie; ocena końcowa nie jest średnią ocen cząstkowych;
zasada jawności kryteriów – uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) znają kryteria oceniania z każdego przedmiotu oraz formy pracy podlegające ocenie (Przedmiotowe Systemy Oceniania);
zasada różnorodności wynikająca ze specyfiki każdego przedmiotu;
zasada różnicowania wymagań – zadania stawiane uczniom powinny mieć zróżnicowany poziom trudności i dawać możliwość uzyskania wszystkich ocen;
zasada otwartości – wewnątrzszkolne ocenianie podlega weryfikacji i modyfikacji.
Rodzic (opiekun prawny) ma prawo do udostępnienia mu wglądu w sprawdzone i ocenione prace pisemne dziecka w szkole w terminie ustalonym przez nauczyciela lub udostępnienia w formie kopii do domu (bez konieczności zwrotu).
Uczeń kończy szkołę podstawową jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej ze wszystkich obowiązujących zajęć edukacyjnych uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej i przystąpił do egzaminu ósmoklasisty.
Uczeń kończy szkołę podstawową z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązujących zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania.

 

 


§ 19

 


FORMUŁOWANIE WYMAGAŃ

ORAZ SPOSOBY SPRAWDZANIA WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI

 

 

 

Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz
ich rodziców (prawnych opiekunów) o:

wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych
śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych

i dodatkowych zajęć edukacyjnych wynikających z realizowanego przez

siebie programu nauczania,

sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny
klasyfikacyjnej z obowiązkowych.

 


Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów
oraz ich (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach

oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż

przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania.

Nauczyciele przedmiotów na początku każdego roku szkolnego zapoznają uczniów i rodziców (opiekunów prawnych) z Przedmiotowymi Systemami Oceniania.

 

Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności:
formy pisemne
- prace klasowe,

- sprawdziany,

- kartkówki,

- zadania domowe,

- testy,

- dyktanda

- prace dodatkowe (np. referaty, własna twórczość),

formy ustne
- odpowiedzi (dialog, monolog),

- wypowiedzi podczas lekcji (aktywność),

- recytacja,

- formy sprawnościowe, doświadczalne, praktyczne.

 


W zależności od przedmiotu i jego specyfiki nauczyciel sam dokonuje
wyboru form i ich ilości.

 


Prace klasowe i sprawdziany muszą być zapowiadane z tygodniowym
wyprzedzeniem.

 

W ciągu dnia może się odbyć tylko jedna praca klasowa lub sprawdzian,
a w ciągu tygodnia nie więcej niż trzy.

 


Kartkówka obejmująca tematykę trzech ostatnich lekcji nie musi być
zapowiedziana.

 


W ciągu dnia mogą się odbyć maksymalnie trzy kartkówki.

 

Praca klasowa i sprawdzian powinny być poprawione i oddane w ciągu
dwóch tygodni, a kartkówki w ciągu siedmiu dni.

 


Szczegółowe wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania
poszczególnych ocen sformułowane są w Przedmiotowych Systemach

Oceniania.

Ogólne kryteria wymagań na poszczególne oceny są następujące:

1) Ocena celująca:

- uczeń opanował w pełnym zakresie wszystkie wiadomości i umiejętności

zawarte w podstawie programowej i programie nauczania danego

przedmiotu, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,

 


- biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu

problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania

danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje zadania

wykraczające poza program nauczania tej klasy,

- osiąga sukcesy w konkursach szkolnych,

- bierze udział w międzyszkolnych konkursach i olimpiadach

Przedmiotowych oraz zawodach sportowych.

Ocena bardzo dobra:
- opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony w podstawie

programowej i programie nauczania w danej klasie,

- sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami,

rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte

w programie nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do

rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach.

3) Ocena dobra:

- wykazuje niewielkie braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności

przewidzianych dla danej klasy,

- poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje samodzielnie typowe zadania

teoretyczne i praktyczne.

4) Ocena dostateczna:

- w średnim stopniu opanował wiadomości i umiejętności przewidziane dla

danej klasy,

- zdobyta wiedza umożliwia mu rozwiązywanie zadań o średnim stopniu

Trudności.

5) Ocena dopuszczająca:

- ma znaczne braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności, ale braki te

nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy

z danego przedmiotu,

- rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu

trudności.

6) Ocena niedostateczna:

- nie opanował wiadomości i umiejętności przewidzianych dla tej klasy,

a braki uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z danego przedmiotu,

- nie jest w stanie rozwiązać zadań o niewielkim stopniu trudności.

 


Stopień trudności pytań (zadań, ćwiczeń) musi odpowiadać kryteriom
wszystkich ocen szkolnych. Uczeń jest oceniany wg następującej skali:

- dopuszczający – 30 % - 49 % poprawnych odpowiedzi,

- dostateczny- 50 % -74 % poprawnych odpowiedzi,

- dobry- 75% - 89 % poprawnych odpowiedzi,

- bardzo dobry- 90 % - 99 % poprawnych odpowiedzi,

- celujący – 100 % poprawnych odpowiedzi

 

 

 

 


§ 20

 


OCENIANIE ZACHOWANIA

 


1. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia

w szczególności:

1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia,

2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,

3) dbałość o honor i tradycje szkoły,

4) dbałość o piękno mowy ojczystej,

5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych osób,

6) godne i kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,

7) okazywanie szacunku innym osobom.

 


2. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania począwszy od klasy IV

ustala się według następującej skali:
1) wzorowe – wz,

2) bardzo dobre – bdb,

3) dobre – bd,

4) poprawne – pop,

5) nieodpowiednie – ndp,

6) naganne – nag.

 


3. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikującą zachowania ustala wychowawca

klasy po konsultacji z nauczycielami, uczniami danej klasy i ocenianym

uczniem.

 


4. Ustalona przez wychowawcę klasy ocena klasyfikacyjna zachowania jest

ostateczna z zastrzeżeniem 22 ust.1.

 


5. W klasach I – III śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania są

ocenami opisowymi.

 


6. Roczną oceną klasyfikacyjną zachowania jest ocena za II okres, która jednak

uwzględnia zachowanie ucznia w ciągu całego roku szkolnego.

 


7. W przypadku uchybień i rażących przewinień ucznia w okresie po rocznym

klasyfikacyjnym zebraniu plenarnym redy pedagogicznej wychowawca ma

prawo do zmiany oceny i wstrzymania wydania świadectwa aż do następnego

posiedzenia rady pedagogicznej zatwierdzającego nową ocenę.

 


8. Ocena zachowania nie ma wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych,

 


9. Kryteria wystawiania ocen z zachowania są następujące:

 


1) Oceną wzorową otrzymuje uczeń, który:

- wzorowo wypełnia wszystkie postanowienia regulaminu szkolnego,

jest pozytywnym wzorem do naśladowania dla innych uczniów,

- wzorowo wypełnia obowiązki szkolne, reprezentuje szkołę

w konkursach lub zawodach sportowych,

- dba o honor i tradycje szkoły, bierze udział w ważnych dla szkoły

uroczystościach i odpowiednio się zachowuje,

- systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia szkolne

(na bieżąco usprawiedliwia swoje nieobecności),

- wykazuje inicjatywę w podejmowaniu prac na rzecz klasy , szkoły

i środowiska,

- wyróżnia się wysoką kulturą osobistą,

- jest życzliwy i uczynny

- reaguje na krytykę i przejawy zła – broni słabszych,

- dba o swoje zdrowie,

- na miarę swoich sił i możliwości pomaga tym, którzy potrzebują pomocy.

 


2) Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

- stara się zawsze przestrzegać regulaminu szkolnego,

- pilnie i sumiennie wypełnia obowiązki szkolne,

- jest inicjatorem i organizatorem imprez klasowych i szkolnych,

- stara się poszerzać swoją wiedzę, uczestniczy w konkursach szkolnych

i pozaszkolnych,

- systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia szkolne (na bieżąco

usprawiedliwia swoje nieobecności),

- pomaga innym, staje w obronie słabszych,

- sumiennie wywiązuje się z powierzonych mu zadań,

- zachowuje się godnie i kulturalnie w szkole oraz poza nią,

- unikam konfliktów z kolegami i osobami starszymi,

- szanuje mienie szkolne, społeczne oraz własność innych.

 


3) Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

- przestrzega regulaminu szkolnego,

- dobrze wypełnia obowiązki szkolne,

- systematycznie uczęszcza na zajęcia (na bieżąco usprawiedliwia swoje

nieobecności),

- pomaga w organizacji imprez klasowych i szkolnych,

- aktywnie uczestniczy w zajęciach szkolnych,

- z szacunkiem odnosi się do rówieśników i dorosłych w szkole oraz

poza nią,

- zwraca uwagę na kulturę słowa,

- dba o higienę osobistą oraz czystość i estetykę szkoły,

- szanuje prawa innych, jest tolerancyjny,

- troszczy się o swoje zdrowie.

 


4) Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:

- nie zawsze pracuje na miarę swoich możliwości,

- zdarzają mu się uchybienia w przestrzeganiu regulaminu szkolnego,

- sporadycznie spóźnia się i opuszcza zajęcia szkolne bez usprawiedliwienia,

- przeważnie wywiązuje się z powierzonych obowiązków, ale sam nie

wykazuje inicjatywy,

- reaguje pozytywnie na zwracanie uwagi.

 


5) Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:

- często łamie postanowienia regulaminu szkolnego,

- nie wypełnia obowiązków szkolnych,

- spóźnia się i opuszcza zajęcia szkolne bez usprawiedliwienia,

- swoim zachowaniem przeszkadza w prowadzeniu zajęć,

- jest agresywny, stwarza zagrożenie dla siebie i innych,

- nakłania innych do niewłaściwych zachowań,

- jest niekulturalny, odnosi się z lekceważeniem do uczniów i dorosłych

w szkole i poza nią,

- niszczy mienie szkoły,

- zdarza mu się stosować używki,

- nie reaguje na upomnienia, nie poprawia swego zachowania.

 


6) Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:

- nie przestrzega postanowień regulaminu szkolnego,

- świadomie stwarza zagrożenie dla siebie i innych,

- bierze udział w bójkach i kradzieżach,

- znęca się fizycznie i psychicznie nad słabszymi, stosuje szantaż,

wyłudzenie, zastraszanie,

- umyślnie niszczy mienie szkolne lub prywatne,

- bardzo często się spóźnia lub opuszcza zajęcia bez usprawiedliwienia,

- jest arogancki, agresywny i wulgarny wobec kolegów, nauczycieli oraz

innych dorosłych,

- stosuje używki,
- nie wykazuje poprawy, mimo podejmowania przez szkołę środków

zaradczych.

 


10.Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego

stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe mające wpływ na jego

zachowanie, należy uwzględnić wskazan8ia zawarte w opinii poradni

psychologiczno- pedagogicznej, specjalistycznej lub w orzeczeniu o

potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania.

 


11. W przypadku wykroczenia o dużej szkodliwości, zagrażającemu zdrowiu,

życiu, godności innych lub w rażący sposób naruszający normy społeczne,

wystawić uczniowi ocenę nieodpowiednią lub naganną niezależnie od

pozostałych kryteriów.

 


12. Obowiązkiem każdego nauczyciela jest dokonywanie na bieżąco wpisów do

dziennika elektronicznego w zakładce zachowanie potwierdzające konkretne

zachowanie ucznia w ciągu roku szkolnego . Wpis ma być krótkim opisem

konkretnego zachowania (pozytywnego lub negatywnego). Wpisu należy

dokonać najpewniej w ciągu 7 dni od zaistniałej sytuacji.

 


§ 21

 


KLASYFIKACJA ŚRÓDROCZNA I KOŃCOWOROCZNA

 


1) Klasyfikacja śródroczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych

ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania,

i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych

z zajęć edukacyjnych według skali określonej w § 18 ust. 1 i 2 oraz

śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania według skali określonej

w § 20 ust. 2.

 


2) Klasyfikacja roczna począwszy od klasy czwartej polega na podsumowaniu

osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w

szkolnym planie nauczania, oraz zachowania ucznia w danym roku

szkolnym i ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych

według skali, o której mowa w § 18 ust. 1 i 2 oraz oceny zachowania według

skali, o której mowa w § 20 ust. 2. Statutu.

 


3) Klasyfikacja roczna w klasach I – III polega na podsumowaniu osiągnięć

edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku

szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć

edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, które są ocenami

opisowymi.

 


4) Rodzice (opiekunowie prawni) uczniów klas I-III otrzymują na

podsumowanie I semestru informacje o postępach edukacyjnych uczniów

w formie ustnej i pisemnej.

 

 

 

5) Informację o przewidywanych półrocznych i rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz przewidywanych półrocznych i rocznych ocenach klasyfikacyjnych zachowania są przekazywane najpóźniej na 30 dni przed półrocznym i rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej:

- nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne i wychowawca

klasy odczytują oceny uczniom,

- wychowawcy klas przekazują oceny rodzicom (opiekunom prawnym)

w formie informacji zamieszczonej w dzienniku elektronicznym.

 


6) Na pięć dni przed zebraniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej

nauczyciele informują uczniów o ustalonych ocenach klasyfikacyjnych

z poszczególnych przedmiotów.

 


7) Uczeń (lub jego rodzice, opiekunowie prawni), który chciałby uzyskać

wyższą niż przewidywana roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych lub zachowania, może wystąpić do dyrektora szkoły z umotywowaną pisemną

prośbą o umożliwienie zmiany oceny na wyższą o jeden stopień. Może to

nastąpić najpóźniej na trzy dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady

Pedagogicznej.

 


8) Sprawdzenie wiedzy i umiejętności ucznia odbywa się w formie pisemnej,

ustnej lub zadań praktycznych – zależnie od specyfiki przedmiotu.

 


9) Wiedzę i umiejętności ucznia sprawdzają (3 osoby):

- nauczyciel uczący – formę pisemną,

- dwuosobowa komisja złożona z nauczyciela przedmiotu i dyrektora szkoły

- formę ustną i zadań praktycznych.

 


10) Sprawdzian odbywa się przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem Rady

Pedagogicznej. Obejmuje zakres materiału z całego roku na oczekiwaną

ocenę. Aby uzyskać oczekiwaną ocenę uczeń musi uzyskać co najmniej

90℅ maksymalnej ilości punktów.

 


11) Tak ustalona ocena jest roczną oceną z zajęć edukacyjnych i jest ostateczna

z zastrzeżeniem § 22 ust. 1 Statutu.

 


12) Weryfikacja roczna