elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Środa 15.01.2025

KONCEPCJA

 


Czarnogłowy, 2024

Koncepcja funkcjonowania i rozwoju
Szkoły Podstawowej
im. W. Komara i T. Ślusarskiego
w Czarnogłowach

 

 

 


Opracowanie : Jolanta Grześkowiak

 

 


Spis treści

Wstęp str.

I. Uzasadnienie………………………….……………………………….. 4
II. Ogólna charakterystyka szkoły………………….…………………    5
III. Misja i wizja szkoły…………………………………………………… 7
IV. Założenia koncepcji i strategia…………………….………………  . 8

1. Zadania i działalność dydaktyczna…………………………..……… 9
2. Działania wychowawcze, opiekuńcze i profilaktyczne………….   12
3. Współpraca z rodzicami……………………………………………   14
4. Funkcjonowanie w środowisku lokalnym i promocja szkoły…    . 15
5. Organizacja i zarządzanie…………………………………………   17

Zakończenie

 

 

 

 

 

 


WSTĘP

Opracowanie koncepcji szkoły przedstawia plan rozwoju szkoły na lata 2024-2029. W założeniu jest to dokument otwarty, będzie podlegać modyfikacji i ewaluacji, w zależności od zewnętrznych i wewnętrznych uwarunkowań.


Płaszczyzna „MY”

 

Płaszczyzna „JA” Płaszczyzna „TY”
Dyrektor szkoły -uczniowie
-Zarządzanie strategiczne -grono pedagogiczne
-Zarządzanie zmianą -rodzice
-Zarządzanie jakością -współpracownicy
-Zarządzanie godnościowe i partnerzy szkoły
-Zarządzanie poprzez demokratyczny
i integracyjny styl kierowania

 

 

Szkoła, w której wspólnie będziemy robić wszystko co możliwe, do stworzenia optymalnych warunków pracy, nauki, opieki i wychowania każdego ucznia, gdzie szanowane będą prawa oraz egzekwowane obowiązki i odpowiedzialność każdego z jej uczestników.

I Uzasadnienie przystąpienia do konkursu

Ze Szkołą Podstawową w Czarnogłowach związana jestem od 1982 roku, kiedy to podjęłam w niej pierwszą pracę zawodową na stanowisku nauczyciela,
a obecnie pełnię funkcję dyrektora szkoły, więc jest to moje miejsce i moja szkoła.

W ponad 36- letniej pracy pedagogicznej, często towarzyszyła mi myśl Janusza Korczaka „Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie - naucz. Jeśli nie wie - wytłumacz. Jeśli nie może - pomóż”, oraz motto „Dobrze ucz dzieci i prowadź je własnym przykładem”. Jako nauczycielka i również aktywna samorządowo mieszkanka społeczności lokalnej, zawsze miałam poczucie, że powinnam robić więcej, niż ode mnie oczekiwano. Myślę że, wielokrotnie udowodniłam, że jestem osobą pracowitą, kreatywną, odpowiedzialną i konsekwentną., niebojącą się stawiać czoła trudnym problemom i podejmować odpowiedzialne decyzje.

Współczesna szkoła przestała być jedynie miejscem przekazywania wiedzy. Stała się pełnoprawnym zakładem pracy, elementem dynamicznie rozwijającego się rynku usług edukacyjnych, jednostką budżetową samorządu terytorialnego, zatem dyrektor powinien być nie tylko dobrym pedagogiem, przede wszystkim powinien być dobrym strategiem i menadżerem W praktyce zawodowej i społecznej, a przede wszystkim na ukończonych studiach podyplomowych z zakresu zarządzania oświatą, dokładnie zapoznałam się i pogłębiłam swoją wiedzę, związaną ze specyfiką funkcjonowania szkoły oraz współczesnymi zasadami zarządzania i kierowania szkołą. Poznałam metody i techniki racjonalnego rozwiązywania konfliktów
i problemów pedagogicznych, personalnych i ekonomicznych, a także problematykę prawidłowo ukierunkowanych zmian organizacyjnych i procesu kształcenia, dostosowanych do bieżących perspektywicznych potrzeb ekonomicznych
i społecznych, w których funkcjonuje szkoła. Dobrze znam sukcesy i problemy mojej szkoły. Doświadczenie zawodowe, zdolności organizacyjne, a przede wszystkim własna wizja szkoły, pozwalają sądzić, iż jestem osobą kompetentną i gotową na to, by powierzono mi dalsze pełnienie funkcji dyrektora Szkoły Podstawowej im. W. Komara i T. Ślusarskiego w Czarnogłowach. Przez ten 6 – letni czas pełnienia tak ważnej i odpowiedzialnej funkcji, jaką jest bycie dyrektorem, starałam się, aby szkoła, optymalnie realizowała i osiągała cele we wszystkich obszarach funkcjonowania. Starałam się sprawnie i kompetentnie zarządzać placówką, uwzględniając potrzeby
i możliwości, jak i oczekiwania współczesnego ucznia, przy współpracy
z gronem pedagogicznym.

Nie sposób nie wspomnieć o współpracy z organem prowadzącym od którego zależy istotna część funkcjonowania szkoły. Działanie dyrektora w tej dziedzinie powinno być dwutorowe, umiejętna współpraca z organem prowadzącym i zdolność wprowadzania zmian, które wymagają modyfikacji budżetowych. Jako dyrektor będę starała się kontynuować wszystkie działania, które przyczyniają się do podniesienia jakości pracy, kształcenia i wychowania oraz uzupełniać je o nowe, by szkoła była placówką najwyższej jakości, miejscem rzetelnej pracy wszystkich pracowników, jednoczących się wokół przygotowania uczniow do twórczego rozwoju, opartego na wartościach i zasadach.

Moim zadaniem jest, aby każdy członek społeczności szkolnej, w jeszcze większym stopniu włączył się w urzeczywistnienie wizji placówki i czuł się odpowiedzialny nie tylko za jej sukcesy, ale także porażki.


II Ogólna charakterystyka szkoły

Szkoła Podstawowa w Czarnogłowach jest niewielką placówką, do której uczęszcza obecnie 92 uczniów, w tym 14 z oddziału przedszkolnego. Obwód szkoły obejmuje 9 sąsiednich miejscowości. Dowóz do szkoły jest skorelowany z planem zajęć taki sposób, aby szczególnie młodsi uczniowie, nie musieli zbyt długo oczekiwać na powrót do domu w świetlicy szkolnej.
Zbiorowość uczniowska nie jest jednolita. Uczniowie pochodzą z rodzin
o zróżnicowanym statusie społecznym i różnych stylach wychowania, posiadających różne warunki materialne, lokalowe i społeczne. Są wśród nich uczniowie pochodzący z rodzin zaniedbanych, niewydolnych wychowawczo, czasem patologicznych. Środowisko to nie jest ani małe, ani łatwe, ale dobrze diagnozowane, rozpoznane, wspierane przez pedagoga szkolnego i wychowawców. Staramy się nie tylko angażować rodziców w życie szkoły, ale także wspierać w pozyskiwaniu środków dla szkoły, kontynuować akcje dobroczynne i charytatywne, takie jak coroczne zabawy, kiermasze, działania wspierające. Stwarzane są różnorodne sytuacje, działania pozwalające na profesjonalizację rodziców i podnoszenie ich kompetencji wychowawczych.

Obecne warunki lokalowe szkoły, można określić jako dobre. Jest 8 sal lekcyjnych, w tym pracownia komputerowa. Wszystkie sale wyposażone są w tablice multimedialne i monitory. Szkoła zapewnia uczniom zalecane warunki do realizacji podstawy programowej oraz dostęp do nowoczesnych środków dydaktycznych. W salach znajdują się drukarki, komputery z dostępem do Internetu, monitory, rzutniki oraz tablice interaktywne. Dzięki projektowi „Laboratoria przyszłości” ,na zajęciach uczniowie mają możliwość korzystania z wielu ciekawych pomocy, m.in. drukarki 3D czy okularów VR . W celu podnoszenia jakości pracy szkoły został wprowadzony dziennik elektroniczny, który ułatwia dostęp do tzw. poczty służbowej, stałej i systematycznej komunikacji rodzic – nauczyciel – dyrektor – uczeń, takie rozwiązanie przydatne było szczególnie w okresie pandemii COVID-19.W szkole dzieci mają możliwość pozostawiania odzieży wierzchniej w szatni, każde dziecko ma szafkę z półką na czapkę i buty. W każdej sali znajduje się nowa wykładzina, stoliki i krzesełka dostosowane do wzrostu dzieci. W szkole działa stołówka, dzięki której dzieci mają zapewniony ciepły posiłek każdego dnia. Korzystają także z „Programu dla szkół”, który zapewnia dostarczanie owoców, warzyw, mleka i przetworów mlecznych. Ponadto w szkole funkcjonuje biblioteka z czytelnią, świetlica, wyremontowana i bardzo dobrze wyposażona kuchnia, gabinet pielęgniarki, gabinet pedagoga, wyremontowana i doposażona sala gimnastyczna, sala do zajęć rewalidacyjnych i korekcyjnych oraz trzy szatnie dla poszczególnych grup wiekowych. Przy szkole od lat funkcjonuje plac zabaw i boisko szkolne. Szkoła posiada system monitorujący, zwiększający bezpieczeństwo uczniów na terenie szkoły i wokół obiektu. W ubiegłym roku dokonano kompleksowego remontu dachu szkoły, wcześniej wymieniono stolarkę okienną i drzwiową, zmodernizowano ogrodzenie szkoły.
Kadrę nauczycielską stanowi 20 nauczycieli, nie wszyscy pracują w pełnym wymiarze. Wszyscy natomiast mają niezbędne kwalifikacje na poziomie studiów magisterskich, większość ukończyła studia podyplomowe, dające uprawnienia do nauczania historii, przyrody, plastyki, muzyki, oligofrenopedagogiki, terapii pedagogicznej, bibliotekoznawstwa, logopedii, surdopedagogiki, biologii i geografii. Zdecydowana większość tego zespołu, to nauczyciele dyplomowani., doświadczeni pedagodzy, z ponad 20 – letnim stażem, ciągle doskonalący się w różnorodnych kursach, warsztatach, szkoleniach. Pracowników obsługi stanowią sekretarka, konserwator, dwie sprzątaczki, niektórzy pracują na niepełnych etatach.
.
Placówka ma swoją piękną, ponad siedemdziesięcioletnia historię, kultywuje tradycje i obrzędy. Może poszczycić się wieloma osiągnięciami. Ma bardzo zacnych patronów, tragicznie zmarłych olimpijczyków Władysława Komara i Tadeusza Ślusarskiego. Dzięki długim staraniom udało się nawiązać współpracę z rodzinami naszych patronów. Są oni zapraszani na niektóre uroczystości szkolne, szczególnie te o charakterze sportowym i rocznicowym. Za propagowanie idei olimpijskich, w kwietniu 2019 roku, nasza szkoła została odznaczona przez PKOL brązowym medalem „Za zasługi dla polskiego ruchu olimpijskiego”, natomiast Dyrektor Szkoły medalem srebrnym. Niezwykle ważnym wydarzeniem i powodem do dumy było również otrzymanie w 2022 roku dwóch równie cennych nagród – Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego w uznaniu zasług dla rozwoju regionu przyznał naszej szkole srebrną Odznakę Honorową Gryfa Zachodniopomorskiego, została ona przypięta do sztandaru szkoły oraz druga nagroda to Specjalne Cisy Przybiernowskie, nagroda przyznawana za wyjątkową działalność, na rzecz społeczności lokalnej i regionu.
Podsumowując, najmocniejszą stroną szkoły jest kapitał ludzki, natomiast słabą, możliwość korzystania przez społeczność szkolną ,z dóbr materialnych
i niematerialnych. Szkoła nadal wymaga dalszego remontu i doposażenia.

 

III Misja i wizja szkoły

Misją szkoły jest wychowanie młodego człowieka, jego rozwój personalny
i społeczny w duchu miłości, mądrości, dyscypliny i szacunku dla innych. Wychowujemy ucznia świadomego i odpowiedzialnego, posiadającego wiedzę
i umiejętności konieczne do przyszłego funkcjonowania we współczesnym świecie, troszczącego się o środowisko, w którym żyje.

Szkoła Podstawowa im. W. Komara i T. Ślusarskiego w Czarnogłowach,
to demokratycznie funkcjonująca zintegrowana społeczność uczniów, nauczycieli
i rodziców,
działająca w oparciu o przestrzegania zapisów statutowych oraz innych obowiązujących dokumentów:

Planu pracy
Szkolnego programu wychowawczo – profilaktycznego
Planu nadzoru dyrektora szkoły
Regulaminu szkoły
Regulaminu pracy
Regulaminu Rady Pedagogicznej
Regulaminu Samorządu Uczniowskiego
Regulaminu świetlicy, biblioteki szkolnej, Sali gimnastycznej, boiska wiejskiego, placu zabaw
Procedur stepowania w sytuacjach typowych i wymagających interwencji


respektująca podstawowe wartości ludzkie: prawdę, dobro, piękno, godność, szacunek dla innych, wolność, demokrację, sprawiedliwość, tolerancję, pracowitość, rzetelność, uczciwość, humanizm, pokój, solidarność i patriotyzm

gwarantująca rozwój umiejętności kluczowych


Absolwent naszej szkoły powinien posiadać następujące umiejętności
i postawy:

znać swoje mocne i słabe strony, potrafić nad nimi pracować
mieć poczucie własnej wartości, dążyć do osiągnięcia sukcesu
umieć słuchać, formułować i wyrażać swoje myśli
stosować w praktyce wiedzę i umiejętności
być ambitnym, dociekliwym, twórczym i samodzielnym
korzystać z różnych źródeł wiedzy i informacji, racjonalnie wykorzystywać narzędzia i technologie informatyczne
zachowywać postawy moralne i patriotyczne
znać i szanować tradycje szkoły, dziedzictwo kulturowe własnego regionu, kraju
dbać o swoje zdrowie i bezpieczeństwo
prowadzić aktywny tryb życia
chronić środowisko


Ponadto absolwent szkoły to:

osoba dobrze wykształcona, otwarta na wiedzę
osoba o szerokich kompetencjach społecznych
osoba odznaczająca się kulturą, etyką, aktywnością
uczeń godnie reprezentujący rodzinę, szkołę, swoich patronów, ojczyznę

 

 


IV Założenia koncepcji i strategia


Ważne są indywidualne i zespołowe potrzeby dzieci oraz dorosłych członków szkolnej społeczności. Odpowiednio zaspokojone potrzeby warunkują dobry rozwój
i efekty pracy szkoły.

Zdiagnozowane potrzeby umożliwiają podmiotowy sposób wyznaczania rozwojowych celów strategicznych.


Rozwojowe cele strategiczne to :

wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia
przygotowanie ucznia do funkcjonowania w grupie szkolnej oraz społeczności lokalnej i efektywnego w niej działania
umacnianie wiary dziecka w własne siły i możliwości
kształtowanie właściwego stosunku do obowiązków szkolnych i solidne przygotowanie do dalszej nauki i życia w dynamicznie rozwijającym się świecie
rozbudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej i moralnej dziecka oraz jego indywidualnych możliwości twórczych
promowanie zdrowego i aktywnego trybu życia, uprawiania sporu
osiągnięcie efektywnej współpracy z rodzicami, opartej na wzajemnym zaufaniu
osiągnięcie efektywnej współpracy z rodzicami, opartej na wzajemnym zaufaniu i wspieraniu
osiągnięcie satysfakcji z wykonywanej pracy wszystkich podmiotów tworzących społeczność szkolną
osiągnięcie uznania w środowisku lokalnym

 

 

1. Zadania i działalność dydaktyczna

Istotną szansą dla szkoły jest zadbanie o jej dobry wizerunek oraz systematyczne dążenie do osiągnięcia wysokich wyników dydaktycznych.
Wzrastająca świadomość społeczeństwa na temat roli wykształcenia we współczesnym świecie, powoduje wzrost wymagań oraz oczekiwań wobec współczesnej szkoły. Dlatego jednym z głównych priorytetów mojej pracy na stanowisku dyrektora, będzie podnoszenie jakości nauczania.
Nauczyciel powinien być nie tylko fachowcem w zakresie swojego przedmiotu nauczania, ale też dobrym organizatorem procesu kształcenia, posiadającym jednocześnie rozeznanie w wychowawczym i opiekuńczym aspekcie własnych działań. Dobrze swoją rolę będzie wypełniał jedynie nauczyciel, który planuje
i profesjonalnie organizuje swój warsztat pracy oraz nieustannie rozwija się
i dokształca. Nadrzędnym zadaniem nauczyciela jest i będzie przygotowanie ucznia do roli aktywnego uczestnika procesu uczenia się.

Nauczyciel nie może być tylko wykonawcą realizującym odgórnie opracowany program, ale musi kreatywnie wspomagać rozwój każdego dziecka, odpowiednio do jego potrzeb, możliwości i aspiracji.

Wspieram i będę wspierała nauczycieli, którzy będą doskonalić swoje kompetencje, rozumiane szerzej niż wykształcenie czy kwalifikacje. Będę motywowała do wielowymiarowego postrzegania zawodu i roli współczesnego nauczyciela, myślącego perspektywicznie i zarządzającego wiedzą, która musi być na bieżąco dostosowywana, do nowych wymagań społeczno – ekonomicznych, bazującego na tym – jaka wiedza będzie potrzebna jutro.


Uważam że, w mojej pracy na stanowisku dyrektora szkoły, tak wizję nauczania, a tym samym poprawienie jej jakości, można osiągnąć poprzez:

Kształcenie, rozwijanie i pogłębianie wiedzy i umiejętności uczniów,
w oparciu o pełną realizację podstawy programowej, przy zapewnieniu dostosowania do indywidualnych możliwości i potrzeb uczniów
Propagowanie nowoczesnych metod nauczania, w tym metod aktywizujących oraz wykorzystujących technikę informatyczną
Postrzeganie ucznia jako uczestnika procesu uczenia się,
a nauczyciela, jako doradcy, przewodnika i mentora
Doskonalenie i ewaluowanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania, pod kątem wspierania i motywowania ucznia
Wykorzystywanie elementów oceniania kształtującego, gwarantującego podmiotowość w podejściu do ucznia
Dążenie do opanowanie przez uczniów umiejętności uczenia się poprzez samodzielne poszukiwanie informacji, samokontrolę oraz praktyczne wykorzystanie wiedzy np. tworzenie projektów edukacyjnych, prezentacji multimedialnych itp.
Podnoszenie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów przez indywidualizację procesu nauczania, zgodnie z potrzebami uczniów, taki sposób myślenia i działania służy nie tylko podwyższeniu wyników nauczania, ale optymalizuje wsparcie, rozwijające potencjał ucznia
Zapewnienie uczniom wszechstronnej pomocy psychologiczno – pedagogicznej, w szkole zwiększa się liczba uczniów specjalnych potrzebach edukacyjnych, z opiniami i orzeczeniami z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, co nakłada na szkołę obowiązek prowadzenia właściwego rozpoznania potrzeb, jak również stosowania wszelkiej pomocy ukierunkowanej na zaspokojenie tych potrzeb
i realizację zaleceń, wynikających z przeprowadzonych badań oraz własnej diagnozy, zgodnie z nowymi zasadami i formami udzielanej pomocy
Organizacja zajęć pozalekcyjnych dostosowanych do potrzeb
i zainteresowań uczniów, w miarę możliwości organizacyjnych szkoły,
z jednoczesnym pozyskiwaniem środków z różnego typu funduszy
i ogłaszanych programów edukacyjnych, do których należy w właściwy sposób opracować wnioski
Szczególne zwrócenie uwagi na działania związane ze sportem
i rekreacją w szkole, promujące aktywny i zdrowy styl życia,
w odniesieniu do patronów szkoły, zapraszanie do szkoły sportowców, olimpijczyków
Uzyskiwanie coraz lepszych efektów kształcenia, poprzez , w miarę możliwości, jak największy udział uczniów w konkursach przedmiotowych, ale i również innych konkursach wiedzy, artystycznych, sportowych, szkolnych, pozaszkolnych, a także poprzez
indywidualizację procesu nauczania oraz uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych
Nagradzanie i wyróżnianie uczniów, dostrzeganie sukcesów, tych małych i dużych – promowanie i eksponowanie nagród, dyplomów, wyróżnień, medali itp.
Wypracowanie dobrego programu kształcenia językowego
i informatycznego, który pozwoli na uzyskanie jak najlepszych efektów – dobre i nowoczesne programy i metody nauczania, nowoczesna baza dydaktyczna
Systematyczne podnoszenie poziomu nauczania poprzez częste działania ewaluacyjne, które powinny służyć systematycznemu wyciąganiu wniosków i przekładanie tych wniosków, na zmiany rozwojowe szkoły
Uwrażliwianie na szeroko pojęta sztukę, w aspekcie czynnego działania, jak i uczestnictwo w niej
Zachęcanie nauczycieli do ustawicznego kształcenia, podnoszenia kwalifikacji zawodowych pod kątem potrzeb szkoły, zachęcanie
do innowacji pedagogicznych
Otoczenia opieką i doradztwem nauczycieli rozpoczynających pracę
w zawodzie, ale także zdobywających kolejne stopnie awansu zawodowego
Poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły, zgodnie z oczekiwaniami uczniów i nauczycieli
Stwarzanie uczniom i nauczycielom coraz lepszych warunków nauki
i pracy poprzez rozwój bazy dydaktycznej
Systematyczne śledzenie zmian w polskiej edukacji i przekładanie
ich na wewnątrzszkolną praktykę
Współpraca z podmiotami, których działalność służy rozwojowi edukacji
Stworzenie zespołu pracowników zintegrowanych, zaprzyjaźnionych, wspierających się i współpracujących ze sobą, akceptujących mój styl przywództwa demokratycznego i integracyjnego, gdzie dyrektor tak kieruje pracą zespołu pracowników, by zespół utożsamiał się ze sukcesami i porażkami swojego zakładu pracy, swojej szkoły.
Uważam że przy takim stylu zarządzania, połączonym
z demokratycznymi zasadami, można osiągnąć wysoki poziom identyfikacji z miejscem pracy, duże zaangażowanie i wysoką motywację do wszelkich działań.

 

Osiągnięcia dydaktyczne uczniów są najistotniejszym kryterium pozytywnej adaptacji dla uczniów pokonujących różnorodne przeciwności losu. Zatem poziom osiągnięć dydaktycznych uczniów, jest swoistym wskaźnikiem rozwoju uczniów
i poziomu funkcjonowania szkoły.

 

 

2. Działania wychowawcze, opiekuńcze i profilaktyczne szkoły


Wychowanie to dążenie do wszechstronnego rozwoju dziecka we wszystkich obszarach: emocjonalnym, umysłowym, społecznym i duchowym oraz troska
o stworzenie optymalnych warunków tego rozwoju. Jest to przede wszystkim powinność rodziców, ale szkoła ma za zadanie ich wspierać. Dążyć do tego , by uczeń poznawał samego siebie, swoje mocne i słabe strony, ponieważ to wspomaga osiągnięcie dojrzałości i przygotowuje do życia w społeczeństwie. Podzielam pogląd, że wychowanie powinno rozumieć się jako przygotowanie do samowychowania.

Nasza szkoła stwarza możliwość atrakcyjnego spędzania czasu wolnego poprzez organizację różnych kół zainteresowań. Uczniowie mają możliwość korzystania z zajęć terapeutycznych i rozwijających uzdolnienia i możliwości uczniów, takich jak zajęcia logopedyczne, rewalidacyjne, korekcyjno-kompensacyjne, dydaktyczno-wyrównawcze, rozwijające zdolności plastyczne, muzyczne, umiejętności polonistyczne, matematyczne, chór, spotkania z pedagogiem. Nauczyciele i specjaliści udzielają wsparcia rodzicom i uczniom w formie porad
i konsultacji, udostępniają materiały merytoryczne.

System wychowawczy i opiekuńczy oraz działania profilaktyczne w szkole, oparte będą na opracowywanym każdego roku programie wychowawczo – profilaktycznym.

W obszarze działań wychowawczych, opiekuńczych i profilaktycznych położę nacisk na:
Tworzenie klimatu wychowawczego, sprzyjającego harmonijnemu rozwojowi ucznia
Tworzenie procedur postępowania w różnorodnych sytuacjach szkolnych, sprzyjających wizji bezpiecznej i przyjaznej szkoły
Podnoszenie kultury osobistej i dyscypliny współżycia w szkole
Tworzenie norm i zasad sprzyjających budowaniu szkoły wolnej od agresji, przemocy oraz wszelkich używek
Wdrażanie i przestrzeganie procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia uczniów demoralizacją
Stwarzanie optymalnych warunków nauki i wychowania uczniom niepełnosprawnym, w tym z niepełnosprawnością intelektualną
Udział w lokalnych i ogólnopolskich przedsięwzięciach profilaktycznych i prozdrowotnych
Eliminowanie jakichkolwiek postaw dyskryminacji
Zwiększanie poczucia bezpieczeństwa uczniów na terenie szkoły
Kształtowanie umiejętności psychospołecznych, asertywności, skutecznego rozwiązywania problemów, konfliktów
Współpraca z organizacjami, instytucjami i stowarzyszeniami, działającymi w obszarze wychowawczym, opiekuńczym
i profilaktycznym
Podjecie w większym stopniu działań związanych
z zagospodarowaniem czasu wolnego ucznia i integrowaniu rodziców wokół tych działań systematyczne uczulanie uczniów, rodziców na zagrożenia płynące z dostępu do Internetu
wspieranie działań wolontariatu w szkole oraz działań Samorządu Uczniowskiego
wspieranie nauczycieli w ich działaniach wychowawczych
prowadzenie tradycyjnych, sprawdzonych form promowania krajoznawstwa, turystyki, organizacja wycieczek, rajdów itp.
Doskonalenie pracy i oferty zajęć świetlicy szkolnej
Organizowanie pomocy materialnej i dożywiania
Nawiązywanie kontaktów nauczycieli i uczniów z innymi szkołami, realizacja różnorodnych programów integracyjnych
Zapewnienie bieżącej profilaktyki zdrowotnej, prowadzonej przez pielęgniarkę szkolną


Naczelną ideą jaką chciałabym wdrożyć i realizować w szkole, jest budowanie szkoły wartościowej wychowawczo i profilaktycznie. Szkoły bezpiecznej i spełniającej dobrze funkcje opiekuńcze. Takiej – do której wszyscy chętnie uczęszczają i dobrze się w niej czują.

 

3. Współpraca z rodzicami

Bardzo ważne miejsce w szkole zajmują rodzice uczniów, którzy stanowią najczęściej wiodącą grupę lokalnej społeczności. Dobrą współpracę z rodzicami należy tworzyć pamiętając, że „Rodzic jest najważniejszy dla ucznia, więc musi być ważny dla nauczyciela”. Owocna współpraca dyrektora szkoły z rodzicami powinna opierać się na zaufaniu i właściwie pojętym partnerstwie, nie powinna ograniczać się tylko do oficjalnych spotkań na zebraniach, czy sytuacjach koniecznych. Pełniąc funkcję na stanowisku dyrektora szkoły, czyniłam wiele starań , by wspierać rodziców w procesie wychowania, regularnie informować o postępach i zachowaniu dziecka, ale też pozyskiwać rodziców do kształtowania szkolnej rzeczywistości, do współodpowiedzialności za sukces i porażkę. Starałam się angażować rodziców
w życie szkoły, ale także wspierać w pozyskiwaniu środków dla szkoły, kontynuować akcje dobroczynne i charytatywne, takie jak coroczne zabawy, kiermasze, działania wspierające szkołę. Dążyłam do utworzenia wsparcia dla rodzin borykających się
z trudnościami wychowawczymi , wcześniej doraźnie organizując dwugodzinny dyżur psychologa w szkole. Stwarzałam różnorodne sytuacje pozwalające na profesjonalizację rodziców, uczestnicząc w procesie podnoszenia ich kompetencji wychowawczych w ramach ogólnych spotkań, ale i w tak zwanych małych modułach, czyli spotkań w wychowawcami. Organizowałam także spotkania integracyjne dla dzieci, rodziców i społeczności lokalnej m.in. imprezy plenerowe, spotkania
w Ośrodku Kultury w Czarnogłowach, spotkania jasełkowe, wieczornice listopadowe, koncerty, okolicznościowe, występy chóru szkolnego. Zachęcałam rodziców do badań diagnozujących obszary działalności szkoły (ankiety, wywiady). Rodzice uczniów, Rada Rodziców przez cały rok szkolny współpracowali i wspierali szkołę
w podejmowanych akcjach, organizacji imprez oraz działaniach wychowawczych. Współpracując z Radą Rodziców udało się zorganizować wiele pożytecznych dla szkoły akcji, m.in. zabawę andrzejkową i walentynkową oraz kiermasz bożonarodzeniowy, z których dochód przeznaczono na potrzeby szkoły. Rodzice zorganizowali „Pierniczkowy Dzień w Szkole”, opłacili dowóz autokarem uczniów na dyskotekę andrzejkową, ufundowali poczęstunki dla uczniów na zabawy choinkowe, Dzień Dziecka, zakupili 30 par bluz dresowych dla uczniów. Byli fundatorami nagród w konkursach szkolnych oraz dla wyróżniających się w nauce i zachowaniu uczniów, wręczonych podczas uroczystości zakończenia roku szkolnego.

Po wybuchu wojny w Ukrainie ,szkoła udzielała szerokiego wsparcia obcokrajowcom uczęszczającym do naszej placówki. Oprócz zajęć dla uczniów i ich rodzin, zorganizowałam koncert charytatywny z udziałem mieszkańców, dzięki któremu możliwa była pomoc materialna i finansowa w postaci ubrań, zabawek, żywności itp.
W związku z wybuchem pandemii COVID-19 i zawieszeniem zajęć stacjonarnych, podjęłam działania zmierzające do zorganizowania nauczania zdalnego, z wykorzystaniem narzędzi umożliwiających realizację podstawy programowej . Ujednoliciłam kanały komunikacji funkcjonujące w szkole, bazując na platformie Team’s oraz jej narzędziach. Dzięki tym działaniom, proces przebiegał sprawnie i efektywnie. Zadbałam również, aby uczniowie, którzy mieli problemy
z dostępem do Internetu, w bezpieczny sposób otrzymywali materiały w wersji papierowej lub mogli korzystać z nauczania zdalnego na terenie szkoły. Mając na względzie ochronę zdrowia uczniów i pracowników szkoły, stworzyłam szereg obowiązujących procedur, dotyczących bezpieczeństwa w szkole. Opracowałam narzędzia służące do nadzoru pedagogicznego, w czasie zdalnego nauczania.


Myślę, że obecnie w szkole jest potrzeba wspólnego wypracowania płaszczyzny współdziałania dyrektora, nauczycieli z Radą Rodziców, a szczególnie
z ogółem rodziców.

 

Uważam, że w tym obszarze ważne jest by:

Systematycznie współpracować z rodzicami.
Wspierać rodziców w sztuce wychowania.
Regularnie informować rodziców o postępach w nauce i zachowaniu dziecka.
Pozyskać rodziców do bieżącego kształtowania szkolnej rzeczywistości, do współodpowiedzialności za sukces i porażkę.
Angażować rodziców w życie szkoły, w tym w pozyskiwaniu środków dla szkoły, kontynuować zapoczątkowaną „Wiosenną Imprezę Dobroczynną na rzecz Szkoły Podstawowej” w Czarnogłowach, ale i także wiele innych działań wspierających szkołę.
Utworzyć wsparcie dla rodzin borykających się z poważnymi trudnościami wychowawczymi na przykład comiesięczny 2 – godzinny dyżur psychologa w szkole.
Organizować pomoc wspomagającą rodziców – badania u specjalistów, badania w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.
Stwarzać różnorodne sytuacje pozwalające na profesjonalizację rodziców w ramach ogólnych spotkań i z wychowawcami.
Organizować spotkania integracyjne: dla dzieci, rodziców, nauczycieli, społeczności lokalnej – na przykład imprezy plenerowe, festyny rodzinne, spotkania w Ośrodku Kultury w Czarnogłowach, na przykład spotkania Jasełkowe, Dzień Seniora, wieczornice okolicznościowe, występy chóru szkolnego.
Zachęcać rodziców do badań diagnozujących obszary działalności szkoły.

 

 

 

4. Funkcjonowanie w środowisku lokalnym i promocja szkoły


Współpraca ze środowiskiem lokalnym zajmuje w mojej koncepcji ważny element. Szkoła jest jedną z najtrwalszych instytucji w społeczeństwie. Dbając na co dzień o dobry wizerunek szkoły, starałam się rozwija
aktywną współpracę ze środowiskiem lokalnym. Szkoła realizując działania dydaktyczne i wychowawczo-opiekuńcze, kontynuowała współpracę z różnymi instytucjami: OPS Przybiernów, Policja, OSP Czarnogłowy, Sołectwo Czarnogłowy, Sąd Rodzinny w Goleniowie, PPP w Goleniowie, Nadleśnictwo Rokita, Koło Wędkarskie „Pstrąg” w Szczecinie
z oddziałem w Czarnogłowach, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Szkoła Podstawowa w Wysokiej Kamieńskiej, Zespół Szkolno-Przedszkolny w Przybiernowie, Gminne Centrum Kultury w Przybiernowie, Uniwersytet Szczeciński (praktyki studenckie), Gminna Komisja Oświaty, Zdrowia, Sportu i Rekreacji, Ośrodek Rewalidacyjno – Edukacyjno - Wychowawczy
w Przybiernowie, Urząd Gminy w Przybiernowie. Od lat jestem członkiem w Zespole Interdyscyplinarnym, działającym przy OPS Przybiernów. Przedstawiciele tych instytucji również chętnie współpracują z naszą szkołą, biorąc udział w zajęciach, spotkaniach, realizacji programów edukacyjnych. W swoich działaniach chcę nadal współpracować z wieloma instytucjami wspierającymi edukację dzieci.

 

Ważność szkoły jest szczególnie mocno postrzegana w środowisku wiejskim, gdyż często jest ona jedynym ośrodkiem kultury. Oprócz przekazywania wiedzy promuje określony styl życia, preferuje pewne wartości, zachowania i postawy.


Uważam, że:

Współpraca ze środowiskiem aktywizuje wiele sfer osobowości ucznia.
Stwarza indywidualne szanse wychowania ku wartościom.
Buduje wizerunek szkoły, dzięki zaangażowaniu się uczniów, nauczycieli i rodziców.
W naturalny sposób promuje szkołę.
Wzbogaca szkołę w dobro materialne.


W ramach współpracy ze środowiskiem pragnę pozyskać przyjaciół szkoły, którzy widząc celowość i skutek działań, będą z nami systematycznie współpracować oraz wzbogacać fundusze szkoły.

Ze wzajemnej współpracy w środowisku lokalnym płynie wiele korzyści, jest to np. budowanie przychylności, więzi społecznych i solidnego wizerunku szkoły
w otoczeniu. Otoczenie stawia przed szkołą wymagania, wydaje różne opinie, które mają dużą siłę oddziaływania, ale szkoła posiada tez sporo atutów, z którymi otoczenie powinno się liczyć.

Istotnym aspektem działalności szkoły, będzie jej właściwa promocja
w środowisku lokalnym.


Na tym polu zamierzam:

Ukazywać osiągnięcia i potencjał społeczności szkolnej na forum gminy i regionu.
Dbać o aktualizację strony internetowej szkoły.
Rejestrować ważne wydarzenia z życia szkoły, w celu wykorzystania materiałów
w promocji szkoły, dokumentowanie waznych wydarze w kronice szkolnej.
Uczestniczyć w różnych imprezach kulturalnych i sportowych w gminie i regionie.
Promować sukcesy i osiągnięcia uczniów i nauczycieli wśród społeczności szkolnej, rodziców i w środowisku lokalnym.
Tworzyć tradycje szkoły związane ze środowiskiem lokalnym
i patronami.
Eksponować dyplomy, medale, puchary zdobyte przez uczniów, urządzać wystawy prac uczniów, aktualizować gazetki informacyjne.
Kontynuować współpracę z absolwentami naszej szkoły.

 

 


5. Organizacja i zarządzanie


Kierowanie szkołą to złożony proces, z uwagi na wielofunkcyjność szkoły (kształcenie, wychowanie, opieka, działalność środowiskowa), ale również na wiele ról jakim musi sprostać dyrektor (administrator, pracodawca, kierownik zakładu pracy, dyrektor instytucji oświatowej, przewodniczący Rady Pedagogicznej).

Wszystkie moje działania organizacyjne i prawne będą zmierzać do tego, aby szkoła była sprawnie i efektywnie funkcjonującą placówką.

 

Jako dyrektor szkoły zmierzam:

Realizować koncepcję szkoły, wspólnie analizować ją i modyfikować, a w efekcie osiągnąć założone, rozwojowe cele strategiczne.
Organizować i monitorować procesy edukacyjne zgodnie z obowiązującymi przepisami, wykorzystywać wnioski w planowaniu i doskonaleniu.
Prowadzić działania służące wyrównywaniu szans edukacyjnych, umożliwiających uczniom wszechstronny rozwój i osiągnięcie sukcesu na miarę możliwości każdego ucznia.
Prowadzić ewaluacje wewnętrzne.
Wspierać pracę nauczycieli i wychowawców.
Prowadzić system kontroli zarządczej w obszarach wyznaczonych przez Organ Prowadzący, w tym sprawować nadzór pedagogiczny w sposób planowy, dokonywać ewaluacji oraz wykorzystywać jej wnioski.
Doceniać pracę nauczycieli, pracowników niepedagogicznych, także finansowo, sprawiedliwie obciążać obowiązkami, adekwatnie do możliwości i predyspozycji.
Zdobywać dodatkowe środki na zajęcia pozalekcyjne poprzez realizację projektów finansowanych przez Unię Europejską i organizacje pozarządowe.
Zapewnić bezpieczeństwo i dobre warunki pracy wszystkim podmiotom społeczności szkolnej.
Chcę zarządzać przez motywowanie, partycypację i częściowe delegowanie uprawnień przy jasno określonych kompetencji i zakresie odpowiedzialności
Zamierzam widzieć, a nie patrzeć
Chcę doprowadzić do:


1. Remonty i modernizacja:

Doprowadzenie do końcowego kompleksowego remontu budynku szkoły – termomodernizacja, dokończenie wymiany poszycia dachowego, wymiany pozostałych okien (czuwanie nad realizacją Lokalnego Programu Rewitalizacyjnego w Gminie Przybiernów), w którym ujęta jest szkoła.
Zadbanie o poprawę wyglądu wewnętrznego szkoły, szczególnie łazienki dla personelu, korytarz główny i korytarze boczne oraz szatnie.
Zagospodarowanie terenu wokół szkoły, w tym częściowa wymiana ogrodzenia, stworzenie miejsca zieleni z ławkami.
Rozbudowanie infrastruktury boiska wiejskiego, z którego korzysta szkoła.

2. Unowocześnienie bazy dydaktycznej i zakup pomocy naukowych:

Doposażenie wszystkich pracowni szkolnych ze szczególnym zwróceniem uwagi
na plastyczną i muzyczną.
Pomoce do nauki programowania dla klas edukacji wczesnoszkolnej oraz klas starszych.
Zakup brakujących lub zużytych klasycznych pomocy dydaktycznych.
Systematyczne uzupełnianie księgozbioru biblioteki szkolnej.
Systematyczne uzupełnianie bazy przedszkolnej.

3. Zakup wyposażenia:

Zakup lub pozyskanie od sponsorów mebli do sal lekcyjnych, tam gdzie są bardzo zużyte.
Doposażyć świetlicę szkolną, np. zakup zasłon lub rolet (prezentacje multimedialne), wymienić zużyty sprzęt.
Zakup brakującego sprzętu do sali gimnastycznej.
Doposażenie sali do zajęć rewalidacyjnych i korekcyjnych.

 

Sposoby pozyskiwania środków finansowych:

Zabieganie o większe środki z budżetu Gminy.
Zabieganie o środki w ramach Budżetu Obywatelskiego.
Pozyskiwanie pomocy ze strony rodziców.
Pozyskiwanie sponsorów.
Występowanie z wnioskami o dotacje i pozyskiwanie środków unijnych.
Współpraca ze Stowarzyszeniem „Otwórzmy Drzwi”.

 

 

ZAKOŃCZENIE

Mam pełną świadomość tego, że ujęte w mojej koncepcji funkcjonowania
i rozwoju Szkoły Podstawowej im. W. Komara i T. Ślusarskiego w Czarnogłowach zamierzenia, uwagi i pomysły nie wyczerpują tematyki żadnego z wymienionych rozdziałów. Prezentowana przez mnie koncepcja wyznacza zarys zamierzonych kierunków i przestrzeń działań.

Myślę, że w ciągu tych kilku lat mojej pracy na stanowisku dyrektora szkoły, dałam się poznać jako osoba w pełni zaangażowana w swoją pracę oraz starająca się ją wykonywać profesjonalnie.

Zmierzyłam się z wieloma problemami, musiałam podejmować czasami bardzo trudne decyzje, z godnością przyjmowałam zdarzające się porażki,
ale i z wielką satysfakcją osiągane wspólnie sukcesy.

 


Wiele rzeczy udało mi się osiągnąć:

na bieżąco monitorowałam i kontrolowałam procesy i wyniki edukacyjne oraz usprawniałam pracę szkoły w wielu obszarach;
zidentyfikowałam większość czynników sprzyjających rozwojowi szkoły;
przez cały okres priorytetowo traktowałam szeroko pojętą profilaktykę zachowań ryzykownych i budowanie poczucia bezpieczeństwa uczniów w szkole;
doprowadziłam do założenia w szkole monitoringu;
wzbogaciłam ofertę kalendarza imprez szkolnych np. o Gminny Dzień Olimpijczyka;
stworzyłam nową pracownię komputerową;
wyposażyłam sale lekcyjne w brakujące monitory lub tablice interaktywne;
częściowo wyposażyłam szkołę w nowe meble;
występowałam do Organu Prowadzącego o realizowanie zadań związanych z remontem szkoły (złożenie wniosku „Posiłek w domu i szkole”);
czuwałam nad działaniami zmierzającymi do sfinalizowania remontu szkoły w ramach Lokalnego programu rewitalizacji Gminy Przybiernów w latach 2017 - 2023 (termomodernizacja, wymiana poszycia dachowego, brakującej stolarki);
aktywnie współpracowałam z Radą Rodziców, Rodzicami uczniów, wspólnie zorganizowaliśmy Dobroczynny Bal Walentynkowy na rzecz szkoły;
współpracowałam z wieloma instytucjami wspierającymi szkołę;
pozyskiwałam sponsorów i nowych przyjaciół szkoły;
promowałam szkołę w środowisku lokalnym, zapraszaliśmy na uroczystości szkolne gości, braliśmy udział w różnorodnych konkursach, uczniowie brali udział w uroczystościach, imprezach środowiskowych – „Wieczornica listopadowa”, „Cisy Przybiernowskie”;
dbałam o pracowników szkoły, stworzyłam nowy propracowniczy Regulamin Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
czuwałam nad systematycznym prowadzeniem strony szkolnej i BIP – u szkoły


Wiem, że nawet najlepsza koncepcja pracy nie ma szans powodzenia,
a przede wszystkim możliwości realizacji, jeżeli nie jest akceptowana
i przyjęta przez uczniów, współpracowników i rodziców. Zdaję sobie sprawę
z ogromnej odpowiedzialności, spoczywającej na barkach dyrektora szkoły. Doskonale wiem, że w tej jednej funkcji skupiają się sprawy menadżerskie, kadrowe, pedagogiczne, nauczycielskie, prawne, że w tych wszystkich dziedzinach dyrektor musi być kompetentny i rzetelny. Będąc kandydatem na dyrektora, daję gwarancję rzetelnego traktowania wszystkich spraw, które mają wpływ na życie
i funkcjonowanie szkoły. Dołożę wszelkich starań, by szkoła rozwijała się zgodnie
z oczekiwaniami polityki oświatowej państwa, rodziców, uczniów i nauczycieli.

Postaram się, aby moimi działaniami i pomysłami zaangażować grono pedagogiczne, pracowników obsługi, rodziców, patronów i przyjaciół szkoły do jeszcze efektywniejszej, twórczej, zespołowej, odpowiedzialnej pracy na rzecz rozwoju uczniów.

Praca na stanowisku dyrektora wiąże się z pracą z ludźmi tworzącymi całą społeczność szkolną. Chciałabym, aby wszystkie tworzące ją podmioty wspólnie urzeczywistniczyły w sobie jedną z zasad E. Deminga odnoszącą się do kierowania szkołą – „Należy ciągle myśleć co możemy zrobić lepiej”.

 

 

 

 

 

Informacje o artykule

Podmiot udostępniający: Szkoła Podstawowa im. Władysława Komara i Tadeusza Ślusarskiego w Czarnogłowach
Odpowiadający za treść: Administrator
Wprowadził informację: Administrator
Edytował informację: Administrator
Lista załączników: Brak załączników
Data wytworzenia informacji: 07.02.2020
Data udostępnienia informacji: 07.02.2020
Data ostatniej aktualizacji: 27.10.2024
Liczba wyświetleń: 2769
Rejestr zmian: Otwórz

Rejestr zmian

Data
Godzina
Rodzaj
Autor
Nazwa
27.10.2024
11:24:30
edycja
Administrator
KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY
27.10.2024
11:23:37
edycja
Administrator
KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY
27.10.2024
11:22:55
edycja
Administrator
KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY
27.10.2024
11:20:31
edycja
Administrator
KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY
27.10.2024
11:20:11
edycja
Administrator
KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY
25.01.2022
19:53:09
edycja
Administrator
KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY
25.01.2022
17:00:30
edycja
Administrator
KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY
25.01.2022
17:00:04
edycja
Administrator
Koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły
25.01.2022
16:58:30
edycja
Administrator
Koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły
25.01.2022
16:55:58
edycja
Administrator
Koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły
07.02.2020
13:02:45
edycja
Administrator
Koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły
07.02.2020
13:02:23
dodanie
Administrator
Koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły