elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Czwartek 09.05.2024

KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY

Koncepcja funkcjonowania i rozwoju Szkoły Podstawowej im. W. Komara  i T. Ślusarskiego w Czarnogłowach

wraz z uzasadnieniem przystąpienia do konkursu

 

   Opracowała: Jolanta Grześkowiak  

 

 

                                     

 

Czarnogłowy, 2019

 

Spis treści:                                                                                                                   Str.

Wstęp……………………………………………………………………………………………………….  3

I .Uzasadnienie  ………………………………………………………………………………………… 4

II. Ogólna charakterystyka szkoły  …………………………………………………………….. 5

III. Misja i wizja szkoły  ……………………………………………………………………………..  7

IV. Założenia koncepcji i strategia  ……………………………………………………………   9

            1. Zadania i działalność dydaktyczna  ………………………………………………  9

            2. Działania wychowawcze, opiekuńcze i profilaktyczne…………………….13

            3. Współpraca z rodzicami  ……………………………………………………………… 15

            4. Funkcjonowanie w środowisku lokalnym i promocja szkoły ………… 17

            5. Organizacja i zarządzanie  …………………………………………………………… 19

Zakończenie  ……………………………………………………………………………………………… 22

 

 

 

 

Wstęp

            Niniejsze opracowanie przedstawia plan rozwoju szkoły na lata  2019 – 2024. W założeniu jest to dokument otwarty, który podlegać będzie ewaluacji i modyfikacji w zależności od warunków zewnętrznych i wewnętrznych.

 

Płaszczyzna „My”

 

              Płaszczyzna „Ja”                                                                   Płaszczyzna „Ty”

       * dyrektor szkoły                                                            * uczniowie

- zarządzanie strategiczne                                             * grono pedagogiczne

- zarządzanie zmianą                                                      * rodzice

- zarządzanie jakością                                                    *współpracownicy

- zarządzanie godnościowe                                          i partnerzy szkoły

- zarządzanie poprzez

  demokratyczny

  i integracyjny styl kierowania

 

ü Szkoła, w której wspólnie będzie robione wszystko co możliwe do stworzenia optymalnych warunków pracy, nauki, opieki i wychowania każdego ucznia, gdzie szanowane są prawa, ale też egzekwowane obowiązki i odpowiedzialność każdego z jej uczestników.

 

 

 

 

Pomysł i opracowanie graficzne:

             Jolanta Grześkowiak

 

 

I.                   Uzasadnienie przystąpienia do konkursu

            Decyzję o przystąpieniu do konkursu uzasadniam tym, że ze Szkołą Podstawową w Czarnogłowach związana jestem od 1982 roku, kiedy to podjęłam w niej pierwszą pracę zawodową na stanowisku nauczyciela, a obecnie pełnię powierzoną mi na rok szkolny 2018/2019 funkcję dyrektora szkoły.

            W ponad 36 – letniej pracy pedagogicznej towarzyszyła mi myśl Janusza Korczaka  „Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie – naucz. Jeśli nie wie – wytłumacz. Jeśli nie może – pomóż” oraz motto „Dobrze ucz dzieci i prowadź je własnym przykładem”. Dlatego jako nauczycielka i również aktywna samorządowo mieszkanka społeczności lokalnej zawsze miałam poczucie, że powinnam robić więcej, niż się ode mnie oczekiwało. Myślę, że wielokrotnie udowodniłam, że jestem osobą pracowitą, kreatywną, odpowiedzialną   i konsekwentną, niebojącą się stawić czoła wielu trudnym problemom i podejmować odpowiedzialne decyzje.

            W praktyce zawodowej i społecznej, a przede wszystkim na ukończonych  studiach podyplomowych z zakresu zarządzania oświatą zapoznałam się i pogłębiłam swoją wiedzę związaną ze specyfiką funkcjonowania szkoły oraz współczesnymi zasadami zarządzania i kierowania szkołą. Poznałam metody i techniki racjonalnego rozwiązywania konfliktów i problemów pedagogicznych, personalnych i ekonomicznych, a także problematykę prawidłowo ukierunkowanych zmian organizacyjnych oraz procesu kształcenia, dostosowanych do bieżących perspektywicznych potrzeb ekonomicznych  i społecznych, w których funkcjonuje szkoła.

            Chcę nadmienić, że dobrze znam sukcesy i problemy mojej szkoły. Doświadczenie zawodowe, posiadane zdolności organizacyjne, a przede wszystkim własna wizja szkoły, pozwalają mi sądzić, że jestem osobą kompetentną i gotową na to, aby powierzono mi dalej pełnienie funkcji dyrektora Szkoły Podstawowej im. Wł. Komara i T. Ślusarskiego  w Czarnogłowach.

            Gdyby dane było mi pełnić tak ważną i odpowiedzialną funkcję w następnych latach starałabym się aby szkoła optymalnie realizowała zamierzenia i osiągała cele we wszystkich obszarach funkcjonowania. Chcę aby każdy członek szkolnej społeczności w jeszcze większym stopniu włączył się w urzeczywistnienie wizji placówki i czuł się odpowiedzialny za jej sukcesy ale i także ewentualne porażki.

 

II.                 Ogólna charakterystyka szkoły

Szkoła Podstawowa w Czarnogłowach jest niewielką placówką, do której uczęszcza obecnie 120 uczniów w tym 17 do oddziału przedszkolnego. Obwód szkoły obejmuje 9 sąsiednich miejscowości. Dowóz do szkoły jest skorelowany   z planem zajęć w taki sposób, aby szczególnie młodsi uczniowie nie musieli zbyt długo oczekiwać na powrót do domu w świetlicy szkolnej.

Zbiorowość uczniowska nie jest jednolita. Uczniowie pochodzą z rodzin  o zróżnicowanym statusie społecznym i różnych stylach wychowania, posiadających różne warunki materialne, lokalowe i społeczne. Są wśród nich uczniowie pochodzący z rodzin zaniedbanych, niewydolnych wychowawczo  i patologicznych. Środowisko to nie jest małe ani łatwe, ale dobrze diagnozowane i rozpoznane przez pedagoga szkolnego i wychowawców klas.

Warunki lokalowe szkoły można określić jako dobre. Jest 8 sal lekcyjnych w tym pracownia komputerowa, wszystkie sale lekcyjne są wyposażone w tablice multimedialne i monitory. Ponadto w szkole funkcjonuje biblioteka     z czytelnią, świetlica ze stołówką  oraz wyremontowana i bardzo dobrze wyposażona kuchnia, gabinet pielęgniarki,  gabinet pedagoga, wyremontowana i doposażona w ubiegłym roku sala gimnastyczna, sala do zajęć rewalidacyjnych  ikorekcyjnych oraz trzy szatnie dla poszczególnych grup wiekowych. Przy szkole od kilku lat funkcjonuje plac zabaw i wiejskie boisko.

Kadrę stanowi 18 nauczycieli, ale oczywiście nie wszyscy pracują w pełnym wymiarze. Wszyscy natomiast mają niezbędne kwalifikacje na poziomie studiów magisterskich, większość ukończyła również studia podyplomowe dające uprawnienia do nauczania historii, przyrody, plastyki, muzyki, oligofrenopedagogiki, terapii pedagogicznej, bibliotekoznawstwa, logopedii, surdopedagogiki, biologii i geografii. Połowa nauczycieli z tego zespołu to nauczyciele dyplomowani, pozostali są mianowani, 3 z nich w trakcie awansu. Większość  to doświadczeni pedagodzy z ponad 20 – letnim stażem, ciągle doskonalący się w różnorodnych kursach, warsztatach, szkoleniach. Pracowników obsługi stanowią sekretarka, konserwator, 2 sprzątaczki, 2 kucharki, niektórzy pracują na niepełnych etatach.

Szkoła stwarza możliwość atrakcyjnego spędzania czasu wolnego poprzez organizację różnych kół zainteresowań. Wszechstronnie pomaga i wspiera uczniów mających trudności edukacyjne, uczniów niepełnosprawnych obejmując ich różnymi formami pomocy psychologiczno – pedagogicznej.

Szkoła ma swoją piękną ponad siedemdziesięcioletnią historię, kultywuje swoje tradycje i obrzędy. Może poszczycić się wieloma osiągnięciami. Ma bardzo zacnych patronów, w bieżącym roku szkolnym obchodziła 15 – lecie nadania imienia tragicznie zmarłych olimpijczyków W. Komara i T. Ślusarskiego. Za propagowanie idei olimpijskich w kwietniu bieżącego roku została odznaczona przez PKOL brązowym medalem „Za zasługi dla polskiego ruchu olimpijskiego”,

Podsumowując i określając w skrócie najmocniejszą stroną szkoły jest kapitał ludzki, natomiast słabszą stroną szkoły jest możliwość korzystania przez społeczność szkolną z dóbr niematerialnych i materialnych. Szkoła wymaga dalszego remontu i doposażenia.

  

 

 

III.              Misja i wizja szkoły

 

Misja szkoły

Misją szkoły jest wychowanie młodego człowieka, jego rozwój personalny i społeczny w duchu miłości, mądrości, dyscypliny i szacunku dla innych.

Wychowujemy ucznia świadomego i odpowiedzialnego, posiadającego wiedzę i umiejętności konieczne do przyszłego funkcjonowania we współczesnym świecie, troszczącego się o środowisko, w którym żyje.

Wizja szkoły

            Szkoła Podstawowa im. Wł. Komara i T. Ślusarskiego w Czarnogłowach to demokratycznie funkcjonująca zintegrowana społeczność uczniów, nauczycieli  i rodziców:

v działająca w oparciu o przestrzeganie zapisów statutowych oraz innych obowiązujących dokumentów:

- Planu pracy

- Szkolnego programu wychowawczo – profilaktycznego

- Planu nadzoru dyrektora szkoły

- Regulaminu szkoły

- Regulaminu pracy

- Regulaminu Rady Pedagogicznej

- Regulaminu Samorządu Uczniowskiego

- Regulaminów świetlicy, biblioteki szkolnej, sali gimnastycznej, boiska wiejskiego, placu zabaw

 - Procedur postępowania w sytuacjach typowych i wymagających interwencji

v respektująca podstawowe wartości ludzkie: prawdę, dobro, piękno, godność, szacunek dla innych, wolności, demokrację, sprawiedliwość, tolerancję, pracowitość, rzetelność, uczciwość, humanizm, pokój, solidarność i patriotyzm

v gwarantująca rozwój umiejętności kluczowych

Absolwent naszej szkoły powinien posiadać następujące umiejętności i postawy:

- znać swoje mocne i słabe strony i potrafić nad nimi pracować;

- mieć poczucie własnej wartości, dążyć do osiągnięcia sukcesu;

- umieć słuchać, formułować i wyrażać swoje myśli oraz zastosować  w praktyce wiedzę i umiejętności;

- być ambitnym, dociekliwym, twórczym i samodzielnym;

- korzystać z różnych źródeł wiedzy i informacji, racjonalnie wykorzystywać narzędzia i technologie informatyczne;

- zachowywać postawy moralne i patriotyczne;

- znać i szanować tradycje szkoły, dziedzictwo kulturowe własnego regionu, kraju;

- dbać o swoje zdrowie i bezpieczeństwo, prowadzić aktywny tryb życia;

  • chronić środowisko

Ponadto, absolwent szkoły to:

- osoba dobrze wykształcona, otwarta na wiedzę;

- osoba o szerokich kompetencjach społecznych;

- osoba odznaczająca się kulturą, etyką, aktywnością;

- uczeń godnie reprezentujący rodzinę, szkołę, swoich patronów, ojczyznę.

 

 

 

IV.              Założenia koncepcji i strategia

                                                   

      Ważne są indywidualne i zespołowe potrzeby dzieci oraz dorosłych członków szkolnej społeczności. Odpowiednio zaspokojone potrzeby warunkują dobry rozwój i efekty pracy szkoły.

      Zdiagnozowane potrzeby umożliwiają podmiotowy sposób wyznaczania rozwojowych celów strategicznych.

Rozwojowe cele strategiczne to:

v Wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia.

v Przygotowanie ucznia do funkcjonowania w grupie szkolnej oraz społeczności lokalnej i efektywnego w niej działania.

v Umacnianie wiedzy dziecka we własne siły i możliwości.

v Kształtowanie właściwego stosunku do obowiązków szkolnych  i solidne przygotowanie do dalszej nauki i życia w dynamicznie zmieniającym się świecie.

v Rozbudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej i moralnej dziecka oraz jego indywidualnych możliwości twórczych.

v Promowanie oraz uprawiania sportu, zdrowego i aktywnego trybu życia.

v Osiągnięcie efektywnej współpracy z rodzicami opartej na wzajemnym zaufaniu.

v Osiągnięcie satysfakcji z wykonywanej pracy wszystkich podmiotów tworzących społeczność szkolną.

v Osiągnięcie uznania w środowisku lokalnym.

 

 

1.     Zadania i działalność dydaktyczna:

            Bardzo istotną szansą dla szkoły jest zadbanie o jej dobry wizerunek oraz systematyczne dążenie do osiągnięcia wysokich wyników dydaktycznych.

            Wzrastająca świadomość społeczeństwa na temat roli wykształcenia we współczesnym świecie powoduje wzrost wymagań oraz oczekiwań wobec współczesnej szkoły, dlatego jednym z priorytetów w mojej pracy na stanowisku dyrektora będzie podnoszenie jakości nauczania.

            Nauczyciel powinien być nie tylko fachowcem w zakresie swojego przedmiotu nauczania, ale także dobrym organizatorem procesu kształcenia, posiadającym zarazem rozeznanie w wychowawczym i opiekuńczym aspekcie własnych działań. Dobrze swą rolę będzie wypełniał jedynie nauczyciel, który planuje i profesjonalnie organizuje swój warsztat pracy oraz nieustannie rozwija się i dokształca. Nadrzędnym zadaniem nauczyciela jest i będzie przygotowanie ucznia do roli aktywnego uczestnika procesu uczenia się.

            Nauczyciel nie może być tylko wykonawcą realizującym odgórnie opracowany program, ale musi być osobą kreatywną, wspomagającą rozwój każdego dziecka, odpowiednio do jego potrzeb, możliwości, aspiracji.

            Będę wspierała nauczycieli, którzy doskonalić będą swoje kompetencje, rozumiane szerzej niż wykształcenie czy kwalifikacje. Będę motywowała do wielowymiarowego postrzegania zawodu i roli współczesnego nauczyciela, myślącego perpektywicznie i zarządzającego wiedzą, która musi być dostosowana do nowych wymagań społeczno – ekonomicznych bazującego na tym – Jaka wiedza będzie potrzebna jutro?

            Uważam, że w mojej przyszłej pracy na stanowisku dyrektora szkoły taką wizję nauczania, a tym samym poprawienie jej jakości, można osiągnąć poprzez:

v Kształcenie, rozwijanie i pogłębianie wiedzy i umiejętności uczniów   w oparciu o pełną realizację podstawy programowej przy zapewnieniu dostosowania do indywidualnych możliwości i potrzeb uczniów.

v Propagowanie nowoczesnych metod nauczania, w tym metod aktywizujących oraz wykorzystujących technikę informatyczna.

v Postrzeganie ucznia jako aktywnego uczestnika procesu uczenia się, a nauczyciela jako doradcy, przewodnika, mentora.

v Doskonalenie i ewaluowanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania pod kątem wspierania i motywowania ucznia.

v Wykorzystywanie elementów oceniania kształtującego, gwarantującego podmiotowość w podejściu do ucznia.

v Dążenie do opanowania przez uczniów umiejętności uczenia się poprzez samodzielne poszukiwanie informacji,  samokontrolę oraz praktyczne wykorzystanie wiedzy np. tworzenie projektów edukacyjnych, prezentacji multimedialnych.

v Podnoszenie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów przez indywidualizację procesu nauczania zgodnie z potrzebami uczniów, uważam iż taki sposób myślenia i działania służy nie tylko podwyższeniu wyników nauczania, ale optymalizuje wsparcie rozwijające potencjał ucznia.

v Zapewnienie uczniom wszechstronnej pomocy psychologiczno – pedagogicznej, w szkole zwiększa się liczba uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, z opiniami i orzeczeniami z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, co nakłada na szkołę obowiązek prowadzenia właściwego rozpoznania potrzeb ucznia, jak również stosowania wszelkiej pomocy ukierunkowanej na zaspokojenie tychże potrzeb i realizację zaleceń wynikających z przeprowadzonych badań oraz własnej diagnozy, zgodnie z nowymi zasadami i formami udzielanej pomoc.

v Organizacja zajęć pozalekcyjnych dostosowanych do potrzeb i zainteresowań uczniów, w miarę możliwości organizacyjnych szkoły, z jednoczesnym pozyskiwaniem środków z różnego typu funduszy  i ogłaszanych programów edukacyjnych, do których należy w sposób właściwy opracować wnioski.

v Szczególne zwrócenie uwagi na działania związane ze sportem i rekreacją w szkole, promujące aktywny i zdrowy styl życia, w odniesieniu do patronów szkoły, zapraszanie do szkoły sportowców, olimpijczyków.

v Uzyskiwanie coraz lepszych efektów kształcenia poprzez w miarę możliwości jak największy udział uczniów w konkursach przedmiotowych, ale i również innych konkursach wiedzy, artystycznych, sportowych, szkolnych, pozaszkolnych, a  także poprzez indywidualizację procesu nauczania oraz uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych.

v Nagradzanie i wyróżnianie uczniów, dostrzeganie sukcesów tych małych i dużych – szeroka promocja sukcesów.

v Wypracowanie dobrego programu kształcenia językowego i informatycznego, który pozwoli na uzyskanie jak najlepszych efektów – dobre i nowoczesne programy i metody nauczania, nowoczesna baza dydaktyczna.

v Systematyczne podnoszenie poziomu nauczania poprzez częste działania ewaluacyjne, które powinny służyć systematycznemu wyciąganiu wniosków i przekładanie tych wniosków na zmiany rozwojowe szkoły.

v Uwrażliwianie na szeroko pojętą sztukę, w aspekcie czynnego działania jak i uczestnictwa w niej.

v Zachęcanie nauczycieli do ustawicznego kształcenia i podnoszenia kwalifikacji zawodowych pod kątem potrzeb szkoły, zachęcanie do innowacji pedagogicznych.

v Otoczenie opieką i doradztwem ewentualnych nauczycieli rozpoczynających pracę w zawodzie oraz w tej szkole, a także zdobywających kolejne stopnie awansu zawodowego.

v Poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły zgodnie z oczekiwaniami uczniów i nauczycieli.

v Stwarzanie uczniom, nauczycielom coraz lepszych warunków nauki i pracy poprzez rozwój bazy dydaktycznej.

v Systematyczne śledzenie przekształceń polskiej edukacji i przekładanie jej na wewnątrzszkolną praktykę.

v Współpraca z podmiotami, których działalność służy rozwojowi edukacji;

v Stworzenie zespołu pracowników zintegrowanych, zaprzyjaźnionych, wspierających się i współpracujących ze sobą, akceptujących mój styl przywództwa demokratycznego     i integracyjnego, gdzie dyrektor tak kieruje pracą zespołu pracowników, w efekcie której ten zespół utożsamia się ze sukcesami i porażkami swojego zakładu pracy, swojej szkoły. Uważam, że przy tym stylu zarządzania, połączonym z demokratycznymi zasadami można osiągnąć wysoki poziom identyfikacji z miejscem pracy, duże zaangażowanie i wysoką motywację do wszelkich działań.

Osiągnięcia dydaktyczne uczniów są najistotniejszym kryterium pozytywnej adaptacji dla uczniów pokonujących różnorodne przeciwności losu. Zatem poziom osiągnięć dydaktycznych jest swoistym wskaźnikiem rozwoju uczniów i poziomu funkcjonowania szkoły.

 

2.     Działania wychowawcze, opiekuńcze i profilaktyczne.

       Wychowanie to dążenie do wszechstronnego rozwoju dziecka we wszystkich obszarach: emocjonalnym, umysłowym, społecznym i duchowym oraz troska o stworzenie optymalnych warunków tego rozwoju. Jest to przede wszystkim powinność rodziców, ale szkoła ma za zadanie ich wspierać. Dążyć do tego, aby uczeń poznawał samego siebie, swoje mocne i słabe strony ponieważ to wspomaga osiągnięcie dojrzałości i przygotowuje do życia w społeczeństwie. Podzielam pogląd, że wychowanie powinno rozumieć się jako przygotowanie do samowychowania.

       System wychowawczy i opiekuńczy oraz działania profilaktyczne w szkole oparte będą na opracowanym w tym roku szkolnym (wrzesień 20017r.) programie wychowawczo – profilaktycznym.

       W obszarze działań wychowawczych, opiekuńczych i profilaktycznych położę nacisk na:

v Tworzenie klimatu wychowawczego sprzyjającego harmonijnemu rozwoju ucznia.

v Tworzenie procedur postępowania w różnorodnych sytuacjach szkolnych sprzyjających wizji bezpiecznej i przyjaznej szkoły.

v Podnoszenie kultury osobistej i dyscypliny współżycia w szkole.

v Tworzenie norm i zasad sprzyjających budowaniu szkoły wolnej od agresji, przemocy oraz wszelkich używek.

v Wdrażanie i przestrzeganie procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia uczniów demoralizacją.

v Stwarzanie optymalnych warunków nauki i wychowania uczniom niepełnosprawnym, w tym z niepełnosprawnością intelektualną.

v Udział w lokalnych i ogólnopolskich przedsięwzięciach profilaktycznych i prozdrowotnych.

v Eliminowanie jakichkolwiek postaw dyskryminacji.

v Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa uczniów na terenie szkoły.

v Kształtowanie umiejętności psychospołecznych, asertywności, skutecznego rozwiązywania problemów, konfliktów.

v Współpraca z organizacjami, instytucjami i stowarzyszeniami działającymi w obszarze wychowawczym, opiekuńczym, profilaktycznym.

v Podjęcie w większym stopniu działań związanych  z zagospodarowaniem czasu wolnego ucznia i integrowaniu rodziców wokół tych działań.

v Systematyczne uczulanie uczniów, rodziców na zagrożenia płynące        z dostępu do Internetu.

v Wspieranie działań wolontariackich w szkole oraz działań Samorządu Uczniowskiego.

v Wspieranie nauczycieli w ich działaniach wychowawczych.

v Prowadzenie tradycyjnych, sprawdzonych form promowania krajoznawstwa i turystyki, organizacja wycieczek, rajdów.

v Doskonalenie pracy i oferty zajęć świetlicy szkolnej.

v Organizowanie pomocy materialnej i dożywiania.

v Nawiązywanie kontaktów nauczycieli i uczniów z innymi szkołami, realizacja różnorodnych programów integracyjnych.

v Zapewnienie bieżącej profilaktyki zdrowotnej prowadzonej przez pielęgniarkę szkolną.

Naczelną ideą, jaką chciałabym wdrożyć i realizować w szkole jest budowanie szkoły wartościowej wychowawczo i profilaktycznie. Szkoły bezpiecznej i spełniającej dobrze funkcje opiekuńcze. Takiej – do której wszyscy chętnie uczęszczają i dobrze się w niej czują.

 

 

3.     Współpraca z rodzicami

 

             Bardzo ważne miejsce w szkole zajmują rodzice uczniów, którzy stanowią najczęściej wiodącą grupę lokalnej społeczności. Dobrą współpracę z rodzicami należy ułożyć pamiętając, że „Rodzic jest najważniejszy dla ucznia, więc musi być ważny dla nauczyciela”. Owocna współpraca dyrektora szkoły z rodzicami powinna opierać się na zaufaniu  i właściwie pojętym partnerstwie, nie powinna ograniczać się tylko do spotkań na oficjalnych zebraniach, czy sytuacjach koniecznych. Myślę, że obecnie w szkole jest potrzeba wspólnego wypracowania płaszczyzny współdziałania dyrektora, nauczycieli z Radą Rodziców a szczególnie  z ogółem rodziców.

Uważam, że w tym obszarze ważne jest by:

v Systematycznie współpracować z rodzicami.

v Wspierać rodziców w sztuce wychowania.

v Regularnie informować rodziców o postępach w nauce i zachowaniu dziecka.

v Pozyskać rodziców do bieżącego kształtowania szkolnej rzeczywistości, do współodpowiedzialności za sukces i porażkę.

v Angażować rodziców w życie szkoły, w tym w pozyskiwaniu środków dla szkoły, kontynuować zapoczątkowaną „Wiosenną Imprezę Dobroczynną na rzecz Szkoły Podstawowej”   w Czarnogłowach, ale i także wiele innych działań wspierających szkołę.

v Utworzyć wsparcie dla rodzin borykających się z poważnymi trudnościami wychowawczymi na przykład comiesięczny   2 – godzinny dyżur psychologa w szkole.

v Organizować pomoc wspomagającą rodziców – badania  u specjalistów, badania w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.

v Stwarzać różnorodne sytuacje pozwalające na profesjonalizację rodziców w ramach ogólnych spotkań, ale i w tak zwanych małych modułach czyli spotkań z wychowawcami.

v Organizować spotkania integracyjne: dla dzieci, rodziców, nauczycieli, społeczności lokalnej – na przykład imprezy plenerowe, festyny rodzinne, spotkania w Ośrodku Kultury w Czarnogłowach, np. spotkania Jasełkowe, Dzień Seniora, wieczornice okolicznościowe, występy chóru szkolnego.

v Zachęcać rodziców do badań diagnozujących obszary działalności szkoły.

 

 

  

4.     Funkcjonowanie w środowisku lokalnym i promocja szkoły

            Współpraca ze środowiskiem lokalnym zajmuje w mojej koncepcji ważny element. Szkoła jest jedną z najtrwalszych instytucji w społeczeństwie. Ważność szkoły jest szczególnie mocno postrzegana w środowisku wiejskim, gdyż często jest jednym ośrodkiem kultury. Oprócz przekazywania wiedzy promuje określony styl życia, preferuje pewne wartości, zachowania i postawy.

            Uważam, że:

v Współpraca ze środowiskiem aktywizuje wiele sfer osobowości ucznia.

v Stwarza indywidualne szanse wychowania ku wartościom.

v Buduje wizerunek szkoły, dzięki zaangażowaniu się uczniów, nauczycieli i rodziców.

v W naturalny sposób promuje szkołę.

v Wzbogaca szkołę w dobro materialne.

W swoich działaniach chcę współpracować z wieloma instytucjami wspierającymi edukację dzieci np. Ośrodkiem Kultury w Czarnogłowach, Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Zespołem Interdyscyplinarnym działającym przy OPS, Komisją Przeciwalkoholową, Komisją Oświaty, Kultury, Zdrowia, Sportu i Rekreacji, Policją, Strażą, Nadleśnictwem   w Rokicie, Ośrodkiem Rewalidacyjno – Edukacyjno – Wychowawczym      w Przybiernowie, Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, okolicznymi szkołami, inwestorami, nowopowstałym w Czarnogłowach mającym związek ze szkołą Stowarzyszeniu „Otwórzmy Drzwi” oraz z Urzędem Gminy i jego władzami.

            W ramach współpracy ze środowiskiem pragnę pozyskać przyjaciół szkoły, którzy widząc celowość i skutek działań, będą z nami systematycznie współpracować oraz wzbogacać finanse szkoły.

            Ze wzajemnej współpracy w środowisku lokalnym płynie wiele korzyści, jest to np. budowanie przychylności, więzi społecznych                 i solidnego wizerunku szkoły w otoczeniu. Otoczenie stawia przed szkołą wymagania, wydaje różne opinie, które mają dużą siłę oddziaływania, ale szkoła też posiada sporo atutów, z którymi otoczenie musi się liczyć

            Istotnym aspektem działalności szkoły będzie jej właściwa promocja w środowisku lokalnym.

            Na tym polu zamierzam:

v Ukazywać osiągnięcia i potencjał społeczności szkolnej na forum gminy i regionu.

v Dbać o aktualizację strony internetowej szkoły.

v Rejestrować ważne wydarzenia z życia szkoły,  w celu wykorzystania materiałów w promocji szkoły, dokumentowanie w kronice szkolnej.

v Uczestniczyć w różnych imprezach kulturalnych i sportowych  w gminie i regionie.

v Promować sukcesy i osiągnięcia uczniów i nauczycieli wśród społeczności szkolnej, rodziców i w środowisku lokalnym.

v Tworzyć tradycje szkoły związane ze środowiskiem lokalnym i patronami.

v Eksponować dyplomy, medale, puchary zdobyte przez uczniów, urządzać wystawy prac uczniów, aktualizować gazetki informacyjne.

v Kontynuować współpracę z absolwentami naszej szkoły.

 

 

 

5.     Organizacja i zarządzanie

            Kierowanie szkołą to złożony proces,  z uwagi na wielofunkcyjność szkoły (kształcenie, wychowanie, opieka, działalność środowiskowa), ale również na wiele ról jakim musi sprostać dyrektor (administrator, pracodawca i kierownik zakładu pracy, dyrektor instytucji oświatowej, przewodniczący rady pedagogicznej).

            Wszystkie moje działania organizacyjne i prawne będą zmierzać do tego, aby szkoła była sprawnie i efektywnie funkcjonującą placówką.

 

Jako dyrektor szkoły zamierzam:

v Realizować koncepcję szkoły, wspólnie analizować ją i modyfikować,  a w efekcie osiągnąć założone, rozwojowe cele strategiczne.

v Organizować i monitorować procesy edukacyjne zgodnie  z obowiązującymi przepisami, wykorzystywać wnioski w planowaniu i doskonaleniu.

v Prowadzić działania służące wyrównywaniu szans edukacyjnych, umożliwiających uczniom wszechstronny rozwój i osiągnięcie sukcesu na miarę możliwości każdego ucznia.

v Prowadzić ewaluacje wewnętrzne.

v Wspierać pracę nauczycieli i wychowawców.

v Prowadzić system kontroli zarządczej w obszarach wyznaczonych przez Organ Prowadzący, w tym sprawować nadzór pedagogiczny w sposób planowy, dokonywać ewaluacji oraz wykorzystywać jej wnioski.

v Doceniać pracę nauczycieli, pracowników niepedagogicznych, także finansowo, sprawiedliwie obciążać obowiązkami, adekwatnie do możliwości i predyspozycji.

v Zdobywać dodatkowe środki na zajęcia pozalekcyjne poprzez realizację projektów finansowanych przez Unię Europejską i organizacje pozarządowe.

v Zapewnić bezpieczeństwo i dobre warunki pracy wszystkim podmiotom społeczności szkolnej.

v Chcę zarządzać przez motywowanie, partycypację i częściowe delegowanie uprawnień przy jasno określonych kompetencjach i zakresie odpowiedzialności.

v Zamierzam widzieć, a nie patrzeć.

Chcę doprowadzić do:

1.Remonty i modernizacja:

v Doprowadzenie do końcowego kompleksowego remontu budynku szkoły – termomodernizacja, dokończenie wymiany poszycia dachowego, wymiany pozostałych okien (czuwanie nad realizacją Lokalnego Programu Rewitalizacyjnego w Gminie Przybiernów), w którym ujęta jest szkoła.

v Zadbanie o poprawę wyglądu wewnętrznego szkoły, szczególnie łazienki dla personelu, korytarz główny i korytarze boczne oraz szatnie.

v Zagospodarowanie terenu wokół szkoły, w tym częściowa wymiana ogrodzenia, stworzenie miejsca zieleni z ławkami.

v Rozbudowanie infrastruktury boiska wiejskiego z którego korzysta szkoła.

2.Unowocześnienie bazy dydaktycznej i zakup pomocy naukowych:

v Doposażenie wszystkich pracowni szkolnych ze szczególnym zwróceniem na plastyczną i muzyczną.

v Pomoce do nauki programowania dla klas edukacji wczesnoszkolnej oraz klas starszych.

v Zakup brakujących lub zużytych klasycznych pomocy dydaktycznych.

v Systematyczne uzupełnianie księgozbioru biblioteki szkolnej.

v Systematyczne uzupełnianie bazy przedszkolnej.

3.Zakup wyposażenia:

v Zakup lub pozyskanie od sponsorów mebli do sal lekcyjnych tam gdzie są bardzo zużyte.

v Doposażyć świetlicę szkolną, np. zakup zasłon lub rolet (prezentacje multimedialne), wymienić zużyty sprzęt.

v Zakup brakującego sprzętu do sali gimnastycznej.

v Doposażenie sali do zajęć rewalidacyjnych i korekcyjnych.

 

Sposoby pozyskiwania środków finansowych:

v Zabieganie o większe środki z budżetu Gminy.

v Zabieganie o środki w ramach Budżetu Obywatelskiego.

v Pozyskiwanie pomocy ze strony rodziców.

v Pozyskiwanie sponsorów.

v Występowanie z wnioskami o dotacje i pozyskiwanie środków unijnych.

v Współpraca ze Stowarzyszeniem „Otwórzmy Drzwi”.

 

 

 

Zakończenie

            Mam pełną świadomość tego, że ujęte w mojej koncepcji funkcjonowania i rozwoju Szkoły Podstawowej im. Wł. Komara i T. Ślusarskiego                             w Czarnogłowach zamierzenia, uwagi i pomysły nie wyczerpują tematyki żadnego z wymienionych rozdziałów. Prezentowana przeze mnie koncepcja wyznacza zarys zamierzonych kierunków i przestrzeń działań.

            Myślę, że już w ciągu kilku miesięcy mojej pracy na stanowisku dyrektora szkoły dałam się poznać jako osoba pracowita, w pełni zaangażowana w swoją pracę oraz starająca się ją wykonywać profesjonalnie.

            Zmierzyłam się z wieloma problemami, musiałam podejmować czasami bardzo trudne decyzje, z godnością przyjęłam zdarzające się porażki ale i z  wielką satysfakcją osiągane wspólnie sukcesy.

           

Wiele rzeczy udało mi się osiągnąć:

v na bieżąco monitorowałam i kontrolowałam procesy i wyniki edukacyjne oraz usprawniałam pracę szkoły w wielu obszarach;

v zidentyfikowałam większość czynników sprzyjających rozwojowi szkoły;

v przez cały okres priorytetowo traktowałam szeroko pojętą profilaktykę zachowań ryzykownych i budowanie poczucia bezpieczeństwa uczniów w szkole;

v doprowadziłam do założenia w szkole monitoringu;

v wzbogaciłam ofertę kalendarza imprez szkolnych np. o Gminny Dzień Olimpijczyka;

v stworzyłam nową pracownię komputerową;

v wyposażyłam sale lekcyjne w brakujące monitory lub tablice interaktywne;

v częściowo wyposażyłam szkołę w nowe meble;

v występowałam do organu prowadzącego o realizowanie zadań związanych z remontem szkoły (złożenie wniosku „Posiłek w domu i szkole”);

v czuwałam nad działaniami zmierzającymi do sfinalizowania remontu szkoły w ramach Lokalnego Programu Rewitalizacji Gminy Przybiernów w latach 2017 – 2023 (termomodernizacja, wymiana poszycia dachowego, brakującej stolarki);

v aktywnie współpracowałam z Radą Rodziców, Rodzicami uczniów, wspólnie zorganizowaliśmy Dobroczynny Bal Walentynkowy na rzecz szkoły;

v współpracowałam z wieloma instytucjami wspierającymi szkołę;

v pozyskiwałam sponsorów i nowych przyjaciół szkoły;

v promowałam szkołę w środowisku lokalnym, zapraszaliśmy na uroczystości szkolne gości, braliśmy udział w różnorodnych konkursach, uczniowie brali udział w uroczystościach, imprezach środowiskowych – „Wieczornica listopadowa”, „Cisy Przybiernowskie”;

v dbałam o pracowników szkoły, stworzyłam nowy propracowniczy Regulamin Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

v czuwałam nad systematycznym prowadzeniem strony szkolnej i BIP- u szkoły

            Wiem, że nawet najlepsza koncepcja pracy nie ma szans powodzenia,  a przede wszystkim możliwości realizacji, jeżeli nie jest akceptowana i przyjęta przez uczniów, współpracowników i rodziców.

            Postaram się, aby moimi działaniami i pomysłami zaangażować grono pedagogiczne, pracowników obsługi, rodziców, partnerów i przyjaciół szkoły do jeszcze efektywniejszej, twórczej, zespołowej, odpowiedzialnej pracy na rzecz rozwoju uczniów.

           

Praca na stanowisku dyrektora wiąże się z pracą z ludźmi tworzącymi całą społeczność szkolną. Chciałabym, aby wszystkie tworzące ją podmioty wspólnie urzeczywistniczyły w sobie jedną z zasad E. Deminga odnoszącą się do kierowania szkołą – „Należy ciągle myśleć co możemy zrobić lepiej”.

Informacje o artykule

Podmiot udostępniający: Szkoła Podstawowa im. Władysława Komara i Tadeusza Ślusarskiego w Czarnogłowach
Odpowiadający za treść: Administrator
Wprowadził informację: Administrator
Edytował informację: Administrator
Lista załączników: Brak załączników
Data wytworzenia informacji: 07.02.2020
Data udostępnienia informacji: 07.02.2020
Data ostatniej aktualizacji: 25.01.2022
Liczba wyświetleń: 2534
Rejestr zmian: Otwórz

Rejestr zmian

Data
Godzina
Rodzaj
Autor
Nazwa
25.01.2022
19:53:09
edycja
Administrator
KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY
25.01.2022
17:00:30
edycja
Administrator
KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY
25.01.2022
17:00:04
edycja
Administrator
Koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły
25.01.2022
16:58:30
edycja
Administrator
Koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły
25.01.2022
16:55:58
edycja
Administrator
Koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły
07.02.2020
13:02:45
edycja
Administrator
Koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły
07.02.2020
13:02:23
dodanie
Administrator
Koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły