elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Poniedziałek 20.05.2024

Procedura kształcenia na odległość

PROCEDURA KSZTAŁCENIA NA ODLEGŁOŚĆ W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. W. KOMARA I T. ŚLUSARSKIEGO  W CZARNOGŁOWACH

W czasie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID -19.

 a

Podstawa prawna:

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 marca 2020r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem       i zwalczaniem COVID – 19 (Dz. U. z 2020r. poz. 492)

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 marca 2020r.              w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID – 19 (Dz. U. z 2020r. poz. 493)

 

§1

Przedmiot procedury:

1. Procedura kształcenia na odległość określa organizację realizacji zadań                    w systemie nauczania zdalnego w Szkole Podstawowej im. W. Komara                        i T. Ślusarskiego w Czarnogłowach z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zadań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID – 19.

 

 

§2

Organizacja, sposób i tryb realizacji zadań w Szkole Podstawowej                       im. W. Komara i T. Ślusarskiego w Czarnogłowach w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania.

1. W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze są realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

2. Za organizację kształcenia na odległość odpowiada dyrektor szkoły, który systematycznie monitoruje cały proces.

3. Narzędziami do komunikowania się między nauczycielami, uczniami                            i rodzicami są: strona internetowa szkoły www.spczarnoglowy.pl, poczty                   e – mail uczniów, rodziców, nauczycieli, sms, rozmowy telefoniczne, WhatsApp, Facebook, Messennger.

 4. Zdalnym nauczaniem objęte są wszystkie przedmioty szkolne, zajęcia przedszkolne, zajęcia edukacji wczesnoszkolnej, formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej: zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze, zajęcia korekcyjno kompensacyjne, zajęcia logopedyczne, zindywidualizowane ścieżki kształcenia oraz nauczanie indywidualne, rewalidacja, zajęcia z uczniami powracającymi                                               z zagranicy, zajęcia z uczniami cudzoziemskimi,zajęcia o charakterze edukacyjno – terapeutycznym oraz inne ujęte w planie pracy szkoły w roku szkolnym 2019/2020.

5. Nauczyciele i specjaliści prowadzący zajęcia z uczniami wymagającymi różnych dostosowań są zobowiązani do ustalenia metod, form i technik pracy              z tymi uczniami uwzględniając ich możliwości i wskazania poradni psychologiczno – pedagogicznej oraz  opracowane Indywidualne Programy Edukacyjno – Terapeutyczne (IPET)

6. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być realizowane z wykorzystaniem w szczególności :

a) materiałów i funkcjonowalności Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej www.epodreczniki.pl

b) strony internetowej szkoły www.spczarnoglowy.pl

c) materiałów dostępnych na stronach internetowych urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, stronach internetowych jednostek podległych temu ministrowi lub przez niego nadzorowanych , w tym na stronach internetowych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowej komisji egzaminacyjnej;

d) materiałów prezentowanych w programach publicznej telewizji i radiofonii;

e) materiałów rekomendowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej;

f) innych niż wymienione, a wskazane przez nauczyciela.

7. Dobór narzędzi przy kształceniu na odległość z użyciem monitorów ekranowych powinien uwzględniać higienę i bezpieczeństwo pracy, ich dostępność w domu ucznia, wiek i etap rozwojowy ucznia a także sytuację rodzinną ucznia.

8. Praca ucznia z użyciem monitorów ekranowych nie powinna przekraczać 20 minut w ramach jednego przedmiotu, zajęcia edukacyjnego.

9. Uczniowie są zobowiązani do realizacji zadań wynikających z obowiązku szkolnego, z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość przyjętych przez szkołę.

10. Uczniowie, ich rodzice, którzy nie mają dostępu do wymaganych warunków technicznych kształcenia na odległość, mają obowiązek poinformowania                                    o trudnościach wychowawcę klasy lub pedagoga szkolnego, a on o tym fakcie informuje dyrektora szkoły, który zorganizuje tym uczniom proces zdalnego nauczania.

11. W przypadku braku dostępu ucznia do Internetu, komputera, nauczyciele będą przygotowywać dla niego pakiety materiałów edukacyjnych i przekazywać im np. w formie rozmowy telefonicznej, sms lub przygotują taki pakiet w formie  pisemnej i będzie on do odebrania w szkole, szkoła poinformuje rodzica                      o formie odebrania materiałów i później dostarczenia do szkoły samodzielnych prac dziecka do sprawdzenia i oceny.

12. Przygotowane dla uczniów przez nauczyciela materiały edukacyjne będą zawierały: kolejne treści z podstawy programowej, będą zgodne z zatwierdzonymi rozkładami materiałów, będą zgodne z planem lekcji, będą dostosowane do metod i technik zdalnego nauczania.

13. Każdy nauczyciel w godzinach określonych tygodniowym obowiązkowym wymiarem godzin jest w stałej gotowości do pracy i do przyjęcia innych zdalnych  zadań przez dyrektora szkoły.

14. Wszyscy nauczyciele chcąc zapewnić bezpieczeństwo w sieci zgodnie                       z przepisami RODO są zobowiązani do wykorzystywania podanych przez uczniów i rodziców adresów e – mail, numerów telefonów wyłącznie do kontaktów w zdalnym nauczaniu.

 

§3

Tygodniowy zakres treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych oddziałach klasowych i oddziale przedszkolnym oraz innych formach edukacyjnych:

1. Zdalne nauczanie w szkole będzie odbywało się każdego dnia nauki zgodnie                     z obowiązującym planem lekcji (od 24. 02. 2020r.)

2. Każdy nauczyciel jest zobowiązany do wypełniania i odesłania na pocztę szkoły karty dotyczącej tygodniowego zakresu materiału na zajęcia dla klas, oddziału, grup uczniów indywidualnego nauczania zadań zleconych przez dyrektora szkoły, innych zajęć ujętych w planie pracy szkoły z uwzględnieniem dostosowania metod i technik w czasie zdalnego nauczania (wzór karty dołączony do procedury zał. nr 1)

3. Tygodniowy zakres treści nauczania do realizacji w poszczególnych oddziałach powinien uwzględniać w szczególności:

a) równomierne obciążenie uczniów nauką w poszczególnych dniach tygodnia;

b) zróżnicowanie zajęć w każdym dniu;

c) możliwości psychofizyczne uczniów;

d) łączenie przemiennego kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia;

e) ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć np. wych. – fiz. , gimnastyka korekcyjna, SKS.

4. Zagadnienia, tematy zajęć nauczyciel przesyła uczniom w swoich godzinach pracy, w tygodniowym rozkładzie zajęć. Nauczyciel może także komunikować się z uczniami w godzinach popołudniowych po uzgodnieniu takiej możliwości.

5. Nauczyciele są zobowiązani do kontrolowania ilości przekazywanych zagadnień uczniom i zwracanie uwagi na ich obciążenie materiałem edukacyjnym.

6. Nauczyciele przedmiotów artystycznych i nauczyciele wychowania fizycznego ograniczają konieczność wykorzystywania narzędzi multimedialnych przy realizacji obowiązkowych treści programowych.

7. Praca zdalna wychowawczyni świetlicy, bibliotekarki została zmodyfikowana po wspólnej analizie dotychczasowych planów pracy i przydzielonych obowiązków i zorganizowania przez dyrektor szkoły poprzez określony wykaz stałych zadań i tych wynikających na bieżącą z jednoczesną uwagą na możliwość zmian, w zależności od potrzeb szkoły oraz rozwoju sytuacji związanej z zawieszeniem zajęć w szkole

 

§4

Współpraca nauczycieli z uczniami i rodzicami:

1. Dyrektor szkoły koordynuje współpracę nauczycieli z uczniami                                         i nauczycielami oraz rodzicami.

2. Nauczyciele zgłaszają pojawiające się problemy dyrektorowi szkoły, wychowawcom klas, pedagog szkolnej.

3. Uczniowie zgłaszają pojawiające się problemy wychowawcy klasy, nauczycielowi przedmiotu, pedagog szkolnej, dyrektorowi szkoły.

4. Rodzice zgłaszają pojawiające się problemy wychowawcy klasy, nauczycielowi przedmiotu, pedagog szkolnej, dyrektorowi szkoły.

5. Nauczyciele zobowiązani są codziennie w dniach nauki odbierać wiadomości od uczniów, rodziców, wychowawców klas, pedagog szkolnej, dyrektora szkoły.

6. Każdy nauczyciel, wychowawca raz w tygodniu,  w wyznaczonym czasie                     i sposobie będzie odbywał konsultacje z rodzicami i informował Ich o postępach dziecka w nauce, a także o uzyskanych przez niego ocenach. W tym czasie dostępna będzie także pedagog szkolna.

7.Pedagog szkolna prowadzi konsultacje dla uczniów i rodziców w terminie zgodnym z czasem pracy, ustalonym przed wejściem w życie rozporządzenia.

 

§5

Modyfikacja zestawu programu wychowania przedszkolnego i szkolnego zestawu programów nauczania:

1. Nauczyciele mają możliwość weryfikacji realizowanego programu wychowania przedszkolnego lub programu nauczania, tak aby dostosować go do wybranej metody i techniki kształcenia na odległość.

2. Modyfikacja programu wychowania przedszkolnego lub programu nauczania wymaga zgłoszenia do dyrektora szkoły w formie pisemnej.

 

§6

Sposób dokumentowania realizacji kształcenia na odległość i innych zadań szkoły.

1. Wszystkie dzienniki lekcyjne oraz specjalistyczne dokumentujące pracę nauczycieli i szkoły znajdują się w szkole na zasadach określonych                                   w obowiązującym wcześniej Regulaminie.

2. Dokumentacją procesu nauki zdalnej jest złożona przez wszystkich nauczycieli u dyrektora szkoły Karta tygodniowego zakresu materiału na zajęcia dla poszczególnych klas, oddziałów grup, indywidualnych uczniów innych zajęć ujętych w planie pracy szkoły oraz przydziału zadań zleconych przez dyrektor szkoły z uwzględnieniem dostosowania metod i technik w czasie zdalnego nauczania. W przypadku zmian tematów i zagadnień należy odnotować to w dołączonej innej Karcie o tym samym wzorze.

3. Każdy nauczyciel zobowiązany jest do uzupełniania dzienników lekcyjnych, specjalistycznych i innych poprzez przeniesienie do nich tematów z wpisem „zdalne nauczanie” ze złożonych u dyrektora szkoły Kart tygodniowego rozkładu materiału dla poszczególnych klas, oddziałów, grup, indywidualnych uczniów, przydziału zadań zleconych przez dyrektora szkoły oraz innych zaplanowanych i wynikających z planu pracy szkoły.

4. Termin uzupełniania dzienników poda nauczycielom dyrektor szkoły poprzez ustalony z nimi komunikator.

5. W okresie ograniczenia funkcjonowania szkoły i kształcenia na odległość frekwencja uczniów nie jest odnotowywana.

6. Zapisy tematów i zadań w „Kartach tygodniowego rozkładu materiału”            i później przeniesionych do dzienników lekcyjnych, dzienników zajęć specjalistycznych, dzienniku zajęć przedszkola, pedagoga szkolnego, dziennika zajęć świetlicy szkolnej, dziennika biblioteki szkolnej  oraz monitorowania pracy nauczycieli i sprawowany nadzór pedagogiczny przez dyrektora szkoły  będą podstawą zaliczenia do wymiaru godzin poszczególnych zajęć realizowanych z uczniami lub na ich rzecz z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

 

§7

Sposoby monitorowania postępów uczniów, weryfikowania wiedzy                                i umiejętności uczniów, ocenianie uczniów:

1. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość realizowane będą poprzez podejmowanie przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela potwierdzających zapoznanie  się ze wskazanym materiałem         i dającym podstawę do oceny pracy ucznia.

2. Sprawdzanie wiedzy i umiejętności uczniów i ocenianie odbywać się będzie             w ramach przyjętego Szkolnego Systemu Oceniania oraz Przedmiotowych Zasadach Oceniania, z zastrzeżeniem, że zastosowanie danej formy musi uwzględniać wykorzystanie metod i technik kształcenia na odległość oraz ze szczególnym zwróceniem uwagi na zaangażowanie i aktywność uczniów.

3. Uczeń musi być powiadamiany o ocenianiu danej aktywności określonej przez nauczyciela (np. czytanie ze zrozumieniem, zadanie do rozwiązania, ćwiczenie, sprawdzian, kartkówka itd.) poprzez zapis przy zagadnieniu „podlega ocenie”.

4. Sprawdziany, kartkówki planowane są zgodnie z terminami, ilością form sprawdzania wiedzy w ustaleniach w Szkolnym Systemie Oceniania oraz Przedmiotowych Zasadach Oceniania , z zastrzeżeniem, że organizacja tych form musi zakładać określony przedział czasowy wykonania tej aktywności,                                                                                                                                                                                              w celu umożliwienia uczniom zorganizowania dostępu do omówionych narzędzi wykonania i dostarczenia nauczycielowi.

5. Nauczyciel oceniający ucznia musi uwzględnić pojawiające się trudności techniczne w związku z kształceniem na odległość i dostosować sposoby sprawdzania wiedzy i umiejętności do indywidualnej sytuacji.

6. Prace uczniów mogą być przysłane w dowolnej formie po ustaleniu                             z nauczycielem np. skan, wyraźne zdjęcie, teksty pisane komputerowo przesłane na e – mail nauczyciela, prezentacje PoweryPaint, rozwiązania w programie Word, nagrania, filmik lub złożone w formie pisemnej w szkole.

7. Nauczyciel w miarę możliwości powinien archiwizować otrzymane prace uczniów.

8. Oceny uczniów nauczyciel wpisuje do założonego przez siebie „zeszytu oceniania uczniów w czasie zdalnego nauczania”, a następnie we wskazanym przez dyrektora szkoły terminie przeniesie je do dzienników lekcyjnych.

7. Rodzice informowani będą o postępach swoich dzieci w nauce oraz ocenach poprzez  zaplanowane raz w tygodniu, w wyznaczonym czasie konsultacje                                 lub w razie konieczności poprzez doraźny kontakt indywidualny z nauczycielem lub wychowawcą.

 

 

 

 

§8

Warunki i sposób przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego, klasyfikacji końcowo rocznej, egzaminu poprawkowego i sprawdzianu wiadomości                                                    i umiejętności oraz warunki i sposób ustalania rocznej oceny, oceny za zachowanie, promowanie uczniów oraz w przypadku wniesienia zastrzeżenia do trybu ustalenia tych ocen:

1. Zasady przeprowadzania wyżej wymienionych egzaminów oraz warunki ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej uczniów, ocen za zachowanie, promowanie uczniów, wnoszenie zastrzeżeń zostaną uchwalone przez Radę Pedagogiczną  i wprowadzone w życie zarządzeniem dyrektora szkoły.

 

 

 

 

 

 

 

Informacje o artykule

Podmiot udostępniający: Szkoła Podstawowa im. Władysława Komara i Tadeusza Ślusarskiego w Czarnogłowach
Odpowiadający za treść: Administrator
Wprowadził informację: Administrator
Edytował informację: Administrator
Lista załączników: Brak załączników
Data wytworzenia informacji: 22.05.2020
Data udostępnienia informacji: 22.05.2020
Data ostatniej aktualizacji: 01.06.2020
Liczba wyświetleń: 261
Rejestr zmian: Otwórz

Rejestr zmian

Data
Godzina
Rodzaj
Autor
Nazwa
01.06.2020
11:34:30
edycja
Administrator
Procedura kształcenia na odległość
01.06.2020
11:34:26
edycja
Administrator
Procedura kształcenia na odległość
22.05.2020
11:29:48
edycja
Administrator
Procedura kształcenia na odległość
22.05.2020
11:28:25
dodanie
Administrator
Procedura kształcenia na odległość